Jumaat, 25 Februari 2011

Ini Bukan Iklan Berbayar...Tapi Dari Sahabat Untuk Sahabat...

Assalamualaikum wbt para blogger semua..Semoga para blogger terus dirahmati Allah SWT...Sempena musim cuti sekolah yang tidak berapa lama lagi ( pertengahan Mac ini ) sudah tentu ada diantara rakan blogger mahupun saudara rakan blogger yang akan mendirikan rumahtangga atau dalam erti kata lain membina masjid.

Di kesempatan ini, Probitas Et Fides ingin menawarkan iklan berupa perkhidmatan fotografi jika ada di antara kalian yang berminat. Sebelum itu, biar Probitas Et Fides memperkenalkan ahli fotografi ini. Beliau merupakan sahabat baik Probitas Et Fides sendiri. Probitas Et Fides panggil dia En Mahfuz, seorang ahli fotografi yang sangat profesional. Beliau menawarkan perkhidmatan fotografi dan terdapat beberapa pakej yang beliau tawarkan mengikut kehendak pelanggan. Pelanggannya pula tidak terhad di sekitar Negeri Sembilan malah di luar NS termasuk Lembah Klang, Melaka mahupun Johor pun beliau ada tawarkan perkhidmatan.

Jika ada di antara kalian yang berminat, boleh hubungi En Mahfuz ini di no tel 013-7477552 atau di emel mahfuzomar@yahoo.com atau di blog beliau sendiri iaitu http://mahfuzphotography.blogspot.com/ . Harga pakej boleh dirunding terus dengan beliau. Selain itu, ada juga Probitas Et Fides iklankan perkhidmatan beliau ini di gajet di sebelah kanan blog Probitas Et Fides ini..

Di bawah ini, dititipkan beberapa sampel gambar perkahwinan yang beliau terlibat dan di blognya juga terdapat pelbagai lagi sampel tersebut. Sekali lagi Probitas Et Fides menjemput kalian ke blognya di http://mahfuzphotography.blogspot.com/.



Antara contoh gambar perkahwinan yang mana beliau telah terlibat.



Kalian jangan tanya plak siapa modelnya kerana sudah menjadi isteri orang pun hehehehee...



Antara gambar-gambar pengantin perempuan.




Gambar menuju tempat persandingan.



Antara kesenian situasi gambar di dalam gambar.



Tidak pasti dimana lokasi ini. Tetapi sangat menarik situasi di atas sampan ini..( bila tengok sampan terus ingat blog abg zulkbo)



Jelas kegembiraan terpancar di wajah kedua belah pengantin kan.




Suasana ketika pengantin di arak menuju ke rumah untuk disandingkan..


Jadi, Probitas Et Fides menyerahkan kepada kalian untuk menilai hasil kreativiti beliau..

Khamis, 24 Februari 2011

Harga Barangan Di Luar Bandar Lebih Murah ....Ini Kenyataan atau Publisiti ???

Assalamualaikum wbt para blogger semua..Semoga para blogger semua senantiasa dirahmati Allah SWT...Layangan minda hari ini adalah lanjutan dari layangan minda semalam..Perbincangan kita semalam yang berkisar mengenai pelarasan gaji para pengawal keselamatan berlanjutan sehingga ke perbezaan kos hidup antara bandar dan luar bandar.

Ramai di antara kita yang terlepas pandang akan isu ini. Kenyataan harga barang di luar bandar adalah lebih murah dari di bandar sering dilagu-lagukan oleh ramai orang di luar sana termasuk pembuat dasar ( artikel ini bukan untuk menghentam sesiapa). Persoalannya, adakah ini hakikat atau sekadar omongan kosong ???

Hanya mereka yang pernah tinggal atau berkhidmat di luar bandar dan di bandar akan dapat lihat akan kenyataan ini..Hakikatnya tidak semudah itu..Sebenarnya, harga barangan khususnya barangan runcit ( yang harganya bukan di bawah Skim Kawalan Harga KPDNKK) adalah lebih mahal di luar bandar berbanding di bandar.

Ketahuilah bahawa semakin ke luar bandar kawasan itu, semakin mahal harga barangan. Antara penyebab kepada perbezaan harga yang kadang-kadang mencecah 20-30% kenaikkannya adalah :-

  • Kos pengangkutan. Kebiasaannya, semua barangan akan dikumpulkan di Pasar Borong yang terdapat di semua ibu negeri. Dari ibu negeri inilah, barangan akan di angkat untuk diagih-agihkan ke pekedai runcit yang terdapat di daerah kecil, pekan kecil, kampung dan sebagainya. Siapakah yang menanggung kos pengangkutan ini ??? Sudah tentulah peruncit dan ia akan memindahkan kos itu ke semua pelanggannya dengan terpaksa menaikkan harga barangan. Ini dibuktikan dengan komen seorang rakan blogger kita seperti di bawah iaitu Cik Shinju.

  • Tidak terdapat pasaraya besar di luar bandar. Umum mengetahui pasaraya besar seperti Tesco, Giant, Carrefour dan sebagainya menawarkan harga barangan asas yang lebih murah. Apa formula yang mereka gunapakai tidak perlulah kita bincangkan kerana mereka adalah syarikat yang sangat besar. Walau bagaimanapun, kesemua mereka hanya terdapat di ibu negeri atau bandar-bandar utama sahaja. Kenapa mereka tidak mahu membuka cawangan di pekan kecil ??? Jawapannya adalah bilangan penduduk yang tidak ramai menyebabkan kuasa beli yang rendah sehingga jika mereka buka, mereka pasti alami kerugian...Kita lihat juga komen dua orang lagi rakan blogger kita iaitu Ibu Intan dan Cekwa..







Itu baru kita bincang mengenai harga barangan, belum lagi mengenai pengangkutan awam di luar bandar dan pekan kecil. Ketahuilah bahawa jika seseorang yang baru mendapat tawaran kerja, jika dia mendapat tawaran kerja itu di Kuala Lumpur atau ibu negeri dan belum mempunyai kenderaan sendiri, tiada masalah untuk dia berulang alik dari rumah ke tempat kerjanya kerana ada pelbagai jenis bas, teksi, LRT, komuter dan sebagainya boleh digunakan.

Walau bagaimanapun, jika seseorang itu mendapat tawaran kerja di luar bandar atau pekan kecil dan tidak mempunyai kenderaan sendiri, alamatnya memang dia takkan pergi kerja la jawabnya kerana pengangkutan awam di luar bandar sangatla menyedihkan. Belum tentu bas awam memasuki kawasan tersebut.

Kesimpulannya, sesuatu perlu dilakukan agar mereka yang tinggal di luar bandar tidak terus menanggung kos hidup yang lebih dari sepatutnya. Mereka juga berhak mendapat pengangkutan awam yang baik..Walau apapun, kita masih bersyukur tinggal di Malaysia yang aman ini cuma janganlah kita sewenang-wenangnya mengeluarkan kenyataan " ala duk kampung, kos hidup tak la tinggi manapun" tanpa kita menyedari apa yang sebenarnya berlaku di lapangan..

Apakah pandangan para blogger mengenai isu ini??? Layangkan minda para blogger sekalian untuk kita kongsi bersama....

Rabu, 23 Februari 2011

Pelarasan Gaji Pengawal Keselamatan...Betul Ke Gaji Mereka Naik ???


Assalamualaikum wbt para blogger semua..Semoga para blogger semua senantiasa dirahmati Allah SWT..Terima kasih kepada semua blogger yang memberi komen pada layangan minda semalam. Semua komen kalian aku membacanya satu persatu malah ada yang aku catatkan kerana sesungguhnya komen kalian sangat berguna pada aku. Semua komen kalian sangat-sangat aku hargai.. Terima kasih...terima kasih..terima kasih...

Para blogger sekalian, baru-baru ini kerajaan melalui Kementerian Sumber Manusia telah memperkenalkan paras gaji minimum kepada semua pengawal keselamatan di negara kita. Kadarnya telah ditetapkan seperti jadual di atas. Persoalan utamanya, adakah kadar ini dipatuhi dan adakah majikan bersedia membayarnya???

Aku sempat bertanya kepada salah seorang pengawal keselamatan di tempat aku ini, adakah beliau mendapat kadar gaji baru seperti yang diwar-warkan. Beliau menjawab " tidak"...Aku bertanya kenapa perkara ini berlaku. Pengawal keselamatan itu menjawab setelah perbincangan dilakukan dengan pihak majikan, majikan tidak bersedia untuk membayar pada kadar baru kerana :-

  • Kadar kontrak yang pihak majikan kenakan masih pada kadar yang lama. Contohnya , kontrak akan hanya tamat pada 2012 dengan kadar yang dibayar masih kadar lama...Biasanya kontrak memakan masa antara 2-3 tahun. Jika kadar kontrak masih pada kadar yang lama, bagaimana mereka mahu membayar pengawal keselamatan mereka pada kadar gaji yang baru ??? ( mahu tutup syarikat nanti)
  • Jika pengawal keselamatan berkeras mahukan kadar yang baru, mereka boleh mengadu kepada pihak kementerian. Walau bagaimanapun, jika tindakan dikenakan kepada pihak majikan yang menyebabkan syarikat terpaksa ditutup, pengawal keselamatan itu juga yang menerima tempiasnya. Mereka akan kehilangan pekerjaan.
  • Masyarakat boleh membuat andaian, majikan sahajalah yang menyerap akan kos tambahan itu. Logiknya, sebagai peniaga tidak sewenang-wenangnya majikan mahu menyerap kadar kenaikan itu. Kita mesti ingat prinsip dalam perniagaan adalah memaksimumkan keuntungan dengan meminimumkan kos. Tiada peniaga yang mahu meningkatkan kos hanya kerana mahu mengikut peraturan yang dikenakan kerajaan.
Kesimpulannya, pada pandangan aku dasar ini tidak dikaji dengan holistik dari segi bagaimana sumber yang diperolehi oleh majikan itu untuk membayar gaji pengawal keselamatan mereka. Yang jelas, mangsa dalam dasar ini adalah pengawal keselamatan itu sendiri. Mereka dijanjikan bulan bintang oleh pembuat dasar tetapi diberi kegelapan malam oleh si pelaksana dasar. Bilakah akan timbul cahaya di sebalik kegelapan ini ??? Kita tunggu dan lihat...

Kepada para blogger sekalian, apakah pandangan para blogger mengenai isu ini ??? Layangkan minda para blogger sekalian untuk kita kongsi bersama..

p/s: aku tertarik dengan kadar COLA yang dikenakan pada jadual diatas. Ia mengikut negeri. Kenapa kerajaan tidak mengimplementasikannya pada kakitangannya mengikut kawasan di atas. Method sekarang iaitu mengikut PBT tidak berapa tepat kerana semakin ke luar bandar, semakin tinggi kos hidup sebenarnya...

Selasa, 22 Februari 2011

Makan Dengan Berhutang. Konsep Apakah Ini ???


Assalamualaikum wbt para blogger semua..Semoga kalian semua dirahmati Allah SWT..Kalian pernah dengar tak konsep makan hutang ??? Mesti jarang kan sebab biasanya kita berhutang pendidikan, kenderaan atau membeli rumah..

Aku selalu terkena akan benda ini iaitu makan hutang..Biasanya, apabila kita menikmati makanan kita akan membayar tunai selepas menikmati makanan kan.. Tiada peniaga yang menerima hutang selepas kita menikmati makanannya.. Kalau ada, mahu lingkup peniaga makanan itu. Bagaimana dia hendak rolling cash flownya???.

Selalunya apabila aku menikmati minum pagi atau minum petang, aku akan pergi ke gerai yang sama kerana dah biasa dengan hidangan tauke kedai itu selain boleh masuk anak tekak aku.. Kadang-kadang sahaja, aku pergi ke gerai yang berlainan. Kemudian, apabila aku hendak membayar, tokei kedai tue pun akan kira. Setelah diberitahu amaunnya, aku pun membayar la dan selalunya tokei kedai tue akan berkata " Dik, bayar esok je la. Akak takde duit kecik la" ( walaupun aku hanya mengeluarkan wang kertas RM 10 sahaja).

Aku pun menjawab " Ehh, kak..mana boleh kak..mana tau esok saya dah takde dah...tergantung pulak roh saya kerana masih berhutang". Akak tue pun menjawab " ala, takpe. akak halal je...".

Lama - kelamaan perkara ini semakin kerap terjadi sehingga membuat aku serba salah ( selain malu dengan pelanggan lain pun ada) . Aku pun melayang minda, adakah ini strategi baru dalam sesebuah perniagaan ??? Peniaga tidak mengutip hasil pada hari ini dengan harapan pelanggan yang sama akan datang untuk menikmati makanan pada hari esok. Jadi, peniaga akan mendapat hasil untuk dua hari kerana pelanggan tadi pasti akan datang untuk menjelaskan hutangnya..

Mungkin benar mungkin tidak telahanku ini. Walau bagaimanapun, aku rasa strategi ini satu strategi yang baik cuma ia perlu diadaptasi kepada pelanggan tertentu sahaja. ( kalau semua mahu bankrup peniaga itu) ..

Kepada para blogger sekalian, pernahkah kalian mengalami situasi ini ??? Jika kalian pernah alaminya, adakah kalian akan pergi ke gerai tersebut pada keesokan harinya??? Selain itu, jika para blogger adalah pengusaha kedai makanan, adaklah kalian akan mengadaptasi konsep ini??? Layangkan minda para blogger sekalian untuk kita kongsi bersama...

Isnin, 21 Februari 2011

Sedikit Catatan Ringkas Sirah Rasulullah SAW: Kisah Rasulullah SAW & Seorang Yahudi...




Assalamualaikum wbt para blogger semua..Semoga kalian semua dirahmati Allah SWT..Layangan mindaku pada pagi ini aku ingin berkongsi mengenai isi ceramah sempena sambutan Maulidur Rasul 1432H yang dianjurkan oleh taman perumahan aku..Jika layangan minda sebelum ini, adalah mengenai gambar dan suasana semasa program sedang berlangsung, pada pagi ini aku ingin berkongsi sedikit mengenai isi ceramah pada malam tersebut.

Tajuk ceramah adalah berkisar mengenai sirah Rasulullah SAW. Penceramah iaitu Tn Hj Kamil ada bercerita mengenai kisah Rasulullah SAW yang menyuapkan makanan kepada seorang Yahudi yang buta dan cacat serta sangat tua. ( Mohon Sdra Abd Razak menegur jika isinya tidak betul atau berlaku penyimpangan)

Rasulullah SAW setiap hari akan pergi ke rumah seorang Yahudi yang tua, buta dan cacat untuk menyuapkan makanan kepada Yahudi ini. Walau bagaimanapun, oleh kerana baginda tidak memperkenalkan dirinya sebagai Rasulullah SAW, Yahudi ini tidak mengetahui akan baginda. Setiap hari apabila Rasulullah SAW menyuapkan makanan kepada Yahudi ini, pasti Yahudi ini akan berkata " Kau jangan ikut ajaran Muhammad Bin Abdullah itu, dia seorang penipu dan kata-katanya tidak boleh langsung dipercayai"..
Rasulullah SAW tidak berkata apa-apa setiap kali Yahudi ini berkata begitu dan baginda tetap mengunjungi Yahudi ini setiap hari walaupun dicerca dan dihina secara berhadapan oleh Yahudi ini..( cuba bayangkan kalau diri kita ini dihina secara berhadapan..sudah pasti kemarahan kita membuak-buak kan)

Setelah kewafatan baginda Rasulullah SAW, Saidina Abu Bakar As- Siddiq R.A pun dilantik menjadi khalifah. Oleh kerana Saidina Abu Bakar R.A ini adalah anak didik Rasulullah SAW, cara pemerintahannya juga mengikut model Rasulullah SAW. Semua perkara yang dianjurkan oleh baginda SAW pasti Saidina Abu Bakar R.A mengikutnya. Suatu hari, Saidina Abu Bakar bertemu Saiditina Aisyah R.A isteri Rasulullah SAW. Beliau bertanya kepada Saiditina Aisyah R.A " Wahai Aisyah R.A, adakah lagi perkara yang baginda SAW berbuat tetapi aku tidak melakukannya lagi. Sungguh kau pasti lebih mengetahui apa yang Kekasih Allah SWT ini lakukan??

Saiditina Aisyah R.A pun menjawab " Ada lagi satu, wahai Abu Bakar R.A.. Baginda setiap hari akan menyuapkan makanan kepada seorang Yahudi yang tua, buta dan cacat di hujung negeri ini. Pergilah mencarinya dan buatlah apa yang Rasulullah SAW berbuat". Maka, Abu Bakar R.A pun mencari Yahudi itu dan beliau menemuinya. Seperti biasa, beliau pun menyuapkan makanan kepada Yahudi ini sambil Yahudi ini pasti akan berkata " Kau jangan ikut ajaran Muhammad Bin Abdullah itu, dia seorang penipu dan kata-katanya tidak boleh langsung dipercayai"..

Lama- kelamaan Yahudi ini perasan dan tersedar. Yahudi ini bertanya " Kau bukan lelaki yang selalu menyuapkan makanan kepada ku. Abu Bakar R.A menjawab " Akulah lelaki itu, wahai sdra. Akulah lelaki yang selama ini menyuapkan makanan kepada kamu. Yahudi itu menjawab " Tidak, kau berbohong. Lelaki yang selalu menyuapkan makanan kepadaku itu akan hanya menyuapkan makanan setelah aku menelan kunyahan aku. Kau tidak, aku belum telan kunyahan lagi tetapi kau telah sumbatkan aku dengan makanan lain. Cara kau berbeza.. Dimana lelaki itu???

Dengan perasaan sebak Abu Bakar R.A menjawab " Lelaki itu telah tiada di dunia ini., wahai sdra. Lelaki yang kau kata " jangan ikut ajaran Muhammad Bin Abdullah itu, dia seorang penipu dan kata-katanya tidak boleh langsung dipercayai" sebenarnya adalah Rasulullah SAW dan lelaki inilah yang menyuapkan sdra dengan makanan setiap hari..

Yahudi itu terkejut serta sukar untuk mempercayainya. Lalu Yahudi ini pun menangis sambil berkata " Sungguh mulia hati lelaki ini, walau aku mengutuknya setiap hari dia tetap datang untuk memberi makanan kepada aku yang tua buta ini".

Kepada para blogger sekalian, apakah pengajaran yang boleh kita ambil dari kisah Rasulullah SAW menyuapkan makanan kepada Yahudi ini? Layangkan minda para blogger sekalian untuk kita kongsi bersama...

Sabtu, 19 Februari 2011

Sambutan Maulidur Rasul 1432H Peringkat Taman...

Assalamualaikum wbt para blogger semua..Semoga kalian senantiasa dirahmati Allah SWT..Setelah pada hari Selasa lalu, kita meraikan sambutan Maulidur Rasul 1432H peringkat kebangsaan dan negeri, malam tadi di tempat aku berlangsung pula sambutan di peringkat yang lebih kecil iaitu peringkat taman perumahan.

Sambutan dianjurkan oleh Jawatankuasa Surau Taman Perumahan tempat aku. Sambutan dilangsungkan secara ringkas dan tanpa perarakan. Majlis dimulakan dengan solat maghrib berjamaah. Kemudian, majlis diteruskan dengan bacaan selawat beramai-ramai di dalam surau ini juga. Setelah itu, ceramah pun dimulakan dan penceramah jemputan kami adalah Yg Bhg Tn Hj Kamil B Hj Mohd Salleh dari JAKIM.

Setelah selesai ceramah, majlis diteruskan dengan solat isyak berjamaah dan diikuti dengan jamuan ringan untuk penceramah dan semua ahli kariah..Kepada kalian, jemputlah melihat sedikit gambar yang sempat kurakamkan semasa majlis sedang berlangsung :-




Khemah jamuan makan disiapkan sebelum maghrib bagi mengelakkan kekalutan semasa program sedang berlangsung. Semuanya secara gotong royong. Balik dari kerja sahaja, semua tukar uniform, tinggalkan semuanya dipejabat masing-masing dan menyinsing lengan baju untuk bergotong royong..Tidak ada yang menjadi tukang arah atau tukang tengok sahaja. Semuanya berganding bahu...



Memasuki waktu maghrib, jamaah mula memenuhi surau. Setelah petangnya berpeluh menyiapkan segala keperluan, jelas kepuasan terpancar apabila semuanya berjalan lancar.



Jamaah mula mengambil tempat untuk memulakan solat maghrib berjamaah.



Selesai solat maghrib, majlis dimulakan dengan selawat beramai-ramai yang diketuai oleh Imam 1, surau kami..


Jamaah muslimah tidak ketinggalan bersama-sama bersolat dalam majlis ini. Anak-anak juga tidak ketinggalan turut serta.




Suasana diluar surau ketika selawat sedang berlangsung..Ketika ini, perasaan sebak melingkari mengenangkan betapa hebatnya cabaran Rasulullah SAW untuk menyebarkan Islam



Selesai selawat, program ceramah dimulakan. Kelihatan Tuan Penceramah tersenyum lebar melihat betapa ramainya jamaah yang hadir pada program malam tadi. Beliau sempat berbisik kepada saya " ramai jugak jamaah walau buat hari bekerja kan"


Selesai solat isyak berjamaah, jamuan ringan disediakan. ( sebenarnya berat juga hidangannya walau jam dah menunjukkan jam 10.00 mlm..jamuan ditaja sepenuhnya oleh seorang usahawan yang membuka sebuah restoran di sekitar taman ini...semoga murah rezeki usahawan itu)


Kelihatan Tuan Pengerusi Surau sedang menyampaikan cenderahati kepada Tuan Penceramah selesai sahaja program berlangsung.

Dianggarkan 200 jamaah taman hadir ke program ini kerana menurut usahawan yang menyediakan hidangan pada malam tadi, beliau menyiapkan hidangan untuk 200 orang dan hampir semuanya habis.

Alhamdulillah, program berjalan lancar dan semoga ukhwah Islamiyyah sesama ahli kariah taman akan semakin erat lagi hasil dari penganjuran program sebegini...SALAM MAULIDUR RASUL 1432H

Jumaat, 18 Februari 2011

Alhamdulillah...Probitas Et Fides menerima souvenir lagi...Dari Blogger Mana Pula ???

Assalamualaikum wbt para blogger semua..Semoga para blogger semua terus dirahmati Allah SWT di pagi Jumaat ini..Terima Kasih kepada semua rakan -rakan blogger yang mengucapkan Selamat Berjaya atau Good Luck kepada Probitas Et Fides atas entri semalam. Sekadar mencuba nasib jika ada rezeki, ..namun jika tiada, ada hikmah di sebalik semua itu..Itu ketentuan - Nya...Mohon doa kalian ya...

Semalam petang sekembalinya dari tempat kerja, Probitas Et Fides sekali lagi dikejutkan dengan sebuah bungkusan Pos Ekspress..Rupanya ia dari rakan blogger juga..Jom, mari kita lihat siapakah akan gerangan rakan blogger yang mengirimkan souvenir kepada Probitas Et Fides ini..




Sampul kali ini agak besar. Jadi Tuan Posmen harus mencampakkannya terus ke laman kerana tak muat nak masuk dalam Peti Surat..Tak apalah, janji ia selamat dan tiada kerosakan kan..




Siapakah gerangan blogger itu dan apakah souvenir yang telah beliau titipkan ??? Jeng..jeng...jeng....( ceh..macam suspen sangat je hahahahahah)




Wahhhh !!!! banyaknya.....huhuhhu..patut la sampulnya besar. Souvenir tersebut adalah sebuah kalendar, sebatang pen, senaskhah poskad ( import dari Paris tue..maklumla, Probitas Et Fides memang takkan sampai sane punya) dan sebutir tanda baju ( betul ke istilah nie )..Semuanya adalah dari Agensi Angkasa Negara.



Lihat tandatangan si pengirim. Penuh dengan kesenian..Memang sukar nak tiru punya kan huhuhuhh.....Sekarang, mari kita lihat kenapa Probitas Et Fides menerimanya...



Rupanya Probitas Et Fides telah terpilih sebagai Follower Bertuah kepada blogger ini..Dari kalangan Follower yang pertama sehingga ke 500 ( huhhh...ramainya calon), Probitas Et Fides telah terpilih sebagai Follower Bertuah atas segmen yang telah beliau anjurkan. . Boleh lihat di link sini.

Jadi, mari kita berkenalan dengan blogger ini. Diaumaininaz adalah seorang blogger yang masih baru. Sebenarnya, tidak banyak yang Probitas Et Fides tahu akan blogger ini. Yang pasti usia blognya baru mencecah 3 bulan tetapi followernya sudah melebihi 500 ( hebat kan). Beliau yang merupakan seorang pelajar adalah blogger yang berpangkalan di sekitar Lembah Klang.

Blogger ini sangat suka menyertai peraduan dan sehingga kini tidak kurang 10 peraduan telah disertainya. Blognya memang ceria dengan tema warna coklat serta oren menjadi latar belakang. Jadi, blogger yang memiliki nama yang sangat unik ini adalah pemilik kepada blog :-

http:// diaumaininaz.blogspot.com

Probitas Et Fides ingin mengucapkan jutaan terima kasih atas souvenir yang beliau kirimkan. Probitas Et Fides sangat menghargainya. Jadi, Probitas Et Fides menjemput kalian rakan blogger untuk melawat ke blog beliau..


p/s: Probitas Et Fides sedang mengemaskini senarai blog sahabat Probitas Et Fides..Jadi, dengan rendah dirinya Probitas Et fides ingin memohon jasa baik kalian agar melihat widget " senarai blog sahabat" di sebelah kanan blog ini. Kepada kalian yang selalu berkunjung ke sini tetapi blognya belum dimasukkan lagi, sila beritahu link kalian di kotak komen di bawah ya. Kepada yang sudah dimasukkan, tiada masalah cume bagitau " sudah" sahaja. Kerjasama kalian saya hargai dan jutaan terima kasih diucapkan..

Khamis, 17 Februari 2011

"Saya Mahu Tunjuk Ajar Dari Blog Cikgu Ahmad Humairi"


Assalamualaikum para blogger semua. Tengahari ini ketika aku merayau di alam maya, singgah sekejap di blog My Super Kids. Blogger ini sedang membuat audition untuk peraduan di blognya. Untuk keterangan lanjut, sila ke sini.

Alhamdulillah, teringin aku menyertainya. Ini merupakan peraduan kedua yang aku sertai setelah peraduan pertama di blog Tn Hj Hamzah tempoh hari. Peraduan ini memerlukan kita menulis artikel mengenai sebuah blog yang kita lawati dan blog yang aku pilih adalah blog Cikgu Ahmad Humairi.

Biar aku perkenalkan dahulu akan blogger ini. Cikgu Ahmad Humairi adalah seorang guru di SK Sungai Galah, Perak Darul Ridzuan. Harus aku akui, aku sangat suka membaca setiap entrinya. Aku memang jarang terlepas akan setiap entrinya ( kecuali pada hari tersebut aku tidak online) kerana hampir setiap entrinya dititipkan sesuatu yang kadang-kadang berupa puisi, persoalan atau situasi yang memerlukan kita berfikir sejenak akan jawapannya.

Selain itu, laras bahasanya juga memberi tunjuk ajar kepada aku bagaimana menggunakan Bahasa Melayu dengan betul. Sungguh hebat laras bahasanya sehingga kadang-kadang sukar bagi aku untuk menemui maknanya. Sebagai contoh, untuk entri bunyi kucing ini, bagaimana beliau menggunakan konotasi bunyi kucing untuk menggambarkan tangisan bayi yang dibuang di merata tempat dewasa ini. Tunjuk ajar yang aku dapat dari entri ini adalah kucing sebagai haiwan juga tahu sayangkan anaknya inikan pula manusia yang dikurniakan akal fikiran kenapa sanggup melakukan perbuatan sekutuk itu.

Untuk entri sketsa dua gajah pula, beliau menggunakan perumpamaan gajah untuk menggambarkan hadiah yang telah beliau terima dari Kakcik Seroja yang berpangkalan di Cheras ke Kampung Gajah ( rumah beliau) . Beliau adalah salah seorang pemenang dalam peraduan tersebut. Jika dibaca sekali imbas, memang sukar untuk memahaminya. Tunjuk ajar yang aku dapat disini adalah walau beratus batu pun jarak kita, dengan adanya alam maya ini ikatan ukhwah Islamiyyah kita akan semakin erat dan bersatu padu. Jelas, dunia blogging boleh menyatupadukan sesama kita.

Untuk entri beri dia makan sama pula, Cikgu Ahmad Humairi pula menggambarkan kita selalu melupakan sesuatu jika berada dalam kesenangan dan sebaliknya kembali teringatkannya apabila kembali susah. Tunjuk ajar yang aku dapat disini adalah apabila kita senang atau susah, senantiasa ingatkan Allah SWT kerana semua rezeki yang dilimpahkan-Nya boleh ditarik balik atas kehendak-Nya..

Kesimpulannya, saya mahu tunjuk ajar dari blog Cikgu Ahmad Humairi sebagai panduan agar kita menggunakan Bahasa Melayu dengan betul atau sekurang-kurangnya kita tidak mencabul akan bahasa itu. Selain itu Cikgu Ahmad Humairi sebagai seorang guru juga sebenarnya telah menitipkan ilmu di laman blognya dan terpulang kepada kita bagaimana kita mahu mengutipnya. Adakah sekadar membaca dan menghantar komen atau kita ambil iktibar dan pengajaran darinya. Terima kasih Cikgu Ahmad Humairi.

Dan, sebagai memenuhi syarat peraduan ini, frasa di bawah perlu diletakkan dalam entri ini.

Artikel ini ditulis sebab saya mengidam iPad percuma MySuperKids. Sertai Bengkel Adsense di laman web buat duit online & mulakan gaya hidup sihat dengan vitamin semulajadi ShakleeTrialPack



Pukulan Di Muka...



Assalamualaikum wbt para blogger semua..Semoga para blogger semua terus dirahmati Allah SWT..Aku menerima artikel ini dari kotak emel aku.. Aku rasa perlu untuk aku menitipkannya disini sebagai suatu peringatan kepada kita semua..Terima kasih kepada sahabatku sdra Ahmad Rizal Muhammad Rais dari Hulu Langat, Selangor yang menghantarnya ke kotak emel aku..Semoga kita semua ambil iktibar darinya..


Hukum memukul muka adalah haram walau dengan apa jua tujuan sekalipun sama ada dalam hudud, takzir, denda anak, denda anak murid atau tujuan2 yang lain.

Sabda Rasulullah s.a.w.

" Apabila sesorang kamu hendak memukul saudaranya (dengan tujuan dibenarkan syara') hendaklah dia menjauhi dari memukul mukanya."

Hadis sahih Bukhari dan Muslim


Imam Nawawi (16/165) menghuraikan :-

"Ini adalah tegahan yang jelas terhadap memukul muka kerana :-

1. Muka ada anggota lembut serta menghimpunkan segala kebaikan.

2. Anggota yang ada padanya sangat bernilai.

3. Anggota yang ada padanya adalah anggota panca indera seperti mata, hidung, telinga dan sebagainya

4. Pukulan boleh merosakkan anggota penting ini serta mengurangkannya, menghodohkannya atau cacat.

5. Kerosakan akibat pukulan di muka tidak boleh disembunyikan kerana ia adalah anggota yang jelas."


Imam Ibnu Hajar Asqalani (5/183) menghuraikan :-

" Termasuklah dalam larangan adalah setiap pukulan ke muka ketika dalam hukuman hudud, takzir dan pukulan didikan."


Imam Sun'ani (pengarang kitab Subul as Salam) (1/236) menghuraikan :-

" Pengharaman pukulan dan tamparan di muka ini merangkumi semua keadaaan samaada untuk mendidik atau sebagainya."


KESIMPULAN

Oleh itu hendaklah kita menjauhi memukul muka sama ada kepada isteri, anak, pelajar-pelajar, orang bawahan atau pun yang lain. Mungkin sebab anak atau anak murid sekarang ini semakin nakal dan sukar dikawal sehingga kadang-kadang provokasi melampau mereka memang jelas akan menguji emosi seseorang ibu, bapa atau guru-guru di luar sana.

Rabu, 16 Februari 2011

(Gambar) Sekitar Majlis Perarakan Sambutan Maulidur Rasul 1432H di Padang Majlis Perbandaran Seremban...

Assalamualaikum wbt dan Salam Maulidur Rasul 1432H kepada semua para blogger. Semoga kalian terus dirahmati Allah SWT. Semalam, Probitas Et Fides menyertai sambutan Maulidur Rasul 1432 H yang diadakan di ibu negeri. Seperti biasa, sambutan diisi dengan pelbagai program dan kemuncak kepada program tersebut ialah perarakan selawat di sekitar ibu negeri.

Probitas Et Fides tidak berminat untuk mengulas mengenai pandangan sesetengah pihak yang mengatakan sambutan seperti perarakan ini adalah suatu bida'ah dan sebagainya. Probitas Et Fides bukanlah individu yang kompeten untuk mengulas mengenai isu ini tetapi pada pandangan Probitas Et Fides, apa salahnya benda yang baik itu diteruskan.

Untuk kalian, layanlah gambar yang sempat dirakamkan untuk tatapan dan kenangan di masa hadapan :-





Ini adalah iklan yang mewar-warkan akan sambutan ini. Ia dipasang di seluruh ibu negeri mengajak orang ramai untuk menyertainya.



Pada waktu ini, jam menunjukkan sekitar 7.06 pagi. Orang ramai sudah memenuhi tempat program untuk menyertai perarakan tersebut.



Inilah lokasi sambutan di Padang Majlis Perbandaran Seremban. Ia terletak di tengah-tengah bandar Seremban di hadapan Jalan Yam Tuan.



Antara jabatan yang menyertai perarakan ini. Jangan risau, setelah diselidik mereka bukanlah banduan tetapi staf Jabatan Penjara hehehehehe.....



Suasana di sekitar tempat perarakan. Probitas Et Fides rasa macam pagi raya plak kerana tengok pelbagai jenis baju yang diperagakan. Semuanya nampak meriah dan seakan-akan nak pergi Solat Sunat Aidilfitri heheheeheheheh




Perarakan sedang dimulakan. Ketika ini, kami sedang berada di lokasi Jalan Yamtuan. Dibelakang kami adalah Pusat Membeli belah Seremban Parade.





Selesai perarakan, jamuan kami ditaja oleh KFC. Tak pasal-pasal dapat snack plate free huhuhuhuh.. 2 ketul ayam original recipe, roti, coleslaw dengan setin air. Alhamdulillah, rezeki Allah beri. Sebenarnya, kami tak tau pun KFC nak taja. Murah rezeki KFC kan hehehehe



Suasana di sekitar khemah. Semua peserta sedang berehat sambil menjamu selera. Pelbagai rencam manusia dapat dilihat. Ada yang keletihan, ada yang seronok kerana dapat bersenam dan sebagainya.



Lagi suasana di sekitar khemah tempat berehat. Ketika gambar ini dirakam, jam menunjukkan sekitar 9.15 pagi. Awal juga perarakan selesai kerana majlis dimulakan sekitar jam 8.00 pagi.





Probitas Et Fides sempat bergambar kenangan di samping rakan-rakan yang lain. Susah nak jumpe wei, time ada program cenggini baru la dapat berjumpa. Maklumla, lokasi tempat kerja yang berlainan...( jangan tanya kenapa lengan baju tue mcm labuh semacam je, maklumla lagi 2-3 hari sebelum program, baru baju dapat disiapkan. tak sempat nak edit hehehehe)

p/s: entri Probitas Et Fides sebelum ini iaitu entri http://www.sahromnasrudin.com/2011/02/manusia-terbahagi-kepada-3-kumpulan.html telah review oleh blogger My Superkids. net. sila ke laman ini untuk melihat review beliau. Terima kasih aku ucapkan kepada beliau kerana sudi review Probitas Et Fides

Isnin, 14 Februari 2011

Manusia Terbahagi Kepada 3 Kumpulan .... Apakah Kumpulan Itu ???

Assalamualaikum wbt para blogger semua. Semoga para blogger semua senantiasa dirahmati Allah dan dikurniakan kesihatan yang baik.

Para blogger sekalian, secara umumnya di dunia yang fana ini manusia tergolong kepada 3 kumpulan. Golongan pertama adalah golongan yang cemerlang, kedua golongan yang sederhana dan ketiga golongan yang lemah atau kurang cemerlang.

Mari kita lihat fenomenanya jika kita pergi ke sekolah / institusi pendidikan, terdapat pelajar yang cemerlang, pelajar yang sederhana dan pelajar yang lemah. Di sesebuah organisasi, terdapat pekerja yang cemerlang, pekerja yang sederhana dan pekerja yang lemah / biasa- biasa sahaja. Dari segi pendapatan, terdapat golongan berpendapatan tinggi, golongan berpendapatan sederhana dan golongan berpendapatan rendah. Di bidang perniagaan, terdapat usahawan yang maju, usahawan yang sederhana dan usahawan yang mundur.

Umumnya, mereka yang cemerlang akan terus cemerlang. Contoh pelajar yang cemerlang, berpeluang meneruskan pengajian ke peringkat lebih tinggi dengan ditawarkan biasiswa, pekerja yang cemerlang akan mudah mendapat kenaikan gaji / pangkat manakala golongan berpendapatan tinggi pula mudah mendapat pengaruh / kuasa dek kerana apa yang mereka telah miliki.

Mereka yang lemah / kurang cemerlang pula akan dibantu dengan pelbagai skim yang ada. Contoh pelajar yang lemah akan ditawarkan tiusyen tambahan untuk membantu mereka, pekerja yang lemah akan diberi motivasi / bimbingan agar kerjaya mereka akan dipertingkatkan manakala golongan berpendapatan rendah pula akan dibantu dengan pelbagai skim membasmi kemiskinan.

Jadi, golongan mana yang tertinggal ??? Ya, golongan sederhanalah yang akan tertinggal dalam semua segi. Sebagai contoh, graduan yang bergraduat dengan CGPA sederhana, mereka akan dapati sukar bagi mereka untuk menembusi pasaran pekerjaan, golongan yang berpendapatan sederhana pula sukar untuk memajukan diri mereka kerana tiada skim khusus untuk mereka begitu juga pekerja yang berprestasi sederhana sukar bagi mereka untuk meningkatkan kerjaya mereka.

Kesimpulannya, anda perlu tergolong dalam golongan sama ada cemerlang atau tidak cemerlang kerana tiada tempat di dunia ini bagi golongan yang dikategorikan sebagai golongan sederhana. ( walaupun majoriti daripada kita tergolong dalam golongan sederhana) Prinsipnya mudah, jika anda dikehendaki menjawab sebuah borang soal selidik yang mengandungi skor dari 1 - 10, anda hanya perlu menjawab samada 1 atau 10 kerana tiada jawapan untuk mereka yang memberi jawapan antara 2 - 9.

Kepada para blogger sekalian, setujukah kalian bahawa majoriti dari kita adalah termasuk dalam golongan sederhana tetapi golongan ini seakan tertinggal dalam segala aspek dek kerana ramai yang terlepas pandang akan golongan ini. Layangkan minda kalian di kotak komen untuk kita kongsi bersama....

Sabtu, 12 Februari 2011

AWAS!!! Haiwan Ternakan Sedang Melintas..........


Assalamualaikum wbt para blogger semua. Semoga para blogger semua terus dirahmati Allah SWT. Semalam aku ke ibu negeri kerana ada program disana. Hampir seharian juga aku disana sehingga tidak berkesempatan untuk melawat blog aku ini apatah lagi blog rakan-rakan semua.

Seperti biasa, semalam pagi selesai hantar wife aku ke ofisnya, aku singgah sekejap di ofis untuk mengambil uniformku yang tertinggal. Terus aku bergerak ke ibu negeri yang jaraknya tidaklah terlalu jauh. Antara 35- 40 km sahaja.

Keadaan jalan tidaklah sesak ( ala, aku duk kampung je..usahkan jem, trafic lite pun payah nak jumpe tau). Walau bagaimanapun, sampai ke suatu tempat aku hampir-hampir terlibat dengan kemalangan. Dengan tidak semena-semena, segerombolan ( betul ke perkataan ini) kerbau melintas di hadapan aku. Aku terus memijak brek dan beristighfar panjang. Astaghfirlullah alazim.

Syukur alhamdulillah, kereta aku sempat berhenti walau memasuki lorong bertentangan ( untuk aku elak dari merempuh sang kerbau ini ) dan Allah Maha Besar mujur di lorong bertentangan tiada kenderaan lain. Jika tidak, kalian boleh bayangkanlah keadaan aku macam mana kan huhuhhuhu....( sama ada aku update blog nie kat hospital atau tak berupdate trus huhuhhhu)

Kepala lutut aku memang dah menggigil dah terus aku memandu 40 km/j untuk meneruskan perjalanan kerana mengalami sedikit trauma akibat peristiwa ini. Walau bagaimanapun, sesuatu yang aku pelajari dari peristiwa ini adalah:-

  • Sentiasa peka pada papan tanda " Awas, binatang melintas" ( itu pun kalau ada) , bukan sahaja papan tanda 'Awas, kanak-kanak sekolah melintas' tau huhhuhuh...
  • Biasanya, fenomena binatang ternakan melintas ini berlaku di jalan yang kiri kanannya terdapat rumah kawasan perkampungan ( tapi ada sesetengah tue, hiway pun depa melintas)
  • Kalau kita dah langgar binatang tue, kalau ada kekuatan, cepat2lah sembelih dengan nama Allah agar ia tidak menjadi bangkai. Sekurang-kurangnya boleh disedekahkan kepada tuan empunya binatang ternakan agar menjaga " anak buahnya" ini hehehehe...
Kepada para blogger sekalian, pernahkah kalian menghadapi situasi hampir terlibat dengan kemalangan dengan binang ternakan. Jika ada, boleh titipkan sedikit pengalaman kalian dan apa yang kalian lakukan untuk kita kongsi bersama. Layangkan minda kalian...

Khamis, 10 Februari 2011

Cukai 6% Yang Dikenakan Kepada TV Berbayar a.k.a Astro ..Wajarkah Ia Dikenakan Kepada Semua Pengguna ???

Assalamualaikum wbt para blogger semua..Semoga para blogger terus sihat dan dirahmati Allah SWT..Sebagaimana yang kita ketahui, mulai bulan ini semua pelanggan Astro akan dikenakan cukai perkhidmatan 6%. Cukai ini telah diumumkan semasa pembentangan Bajet 2011 pada Oktober tahun lalu.

Wajar atau tidak cukai ini dikenakan langsung kepada pelanggan itulah yang menjadi persoalannya. Umumnya, masyarakat akan menyatakan kalau tidak mahu bayar, jangan langgan astro. Memang mudah untuk kita menginterpretasikannya sebegitu tetapi bukan semua pelanggan astro ini mahu sangat melanggan astro.

Tanpa kita sedari, mereka yang tinggal di pedalaman khususnya kawasan berbukit dan lereng bukit memang agak sukar untuk menerima siaran secara clear dari TV tidak berbayar. Mereka tiada pilihan lain dan terpaksa melanggan astro untuk mendapat siaran secara clear ( walaupun masa hujan, astro pun kebasahan sampai siaran tak dapat). Mereka ini pula hanya melanggan pakej yang asas iaitu RM 37.95 kerana hanya itu sahaja kemampuan mereka ( janji boleh dapat tengok TV).

Selain itu, berbanding mereka yang tinggal di bandar, mereka yang tinggal di luar bandar dan pedalaman, tiada medium hiburan yang lain selain TV berbayar astro. Dengan astrolah mereka mengenali dunia luar ( nak harapkan talian internet, huhuuhhuhu berkurun la gamaknya). Cakap-cakap seperti " ada lagi ke yang tak dapat line internet kat tempat kita nie" adalah satu cakap-cakap nakal oleh mereka yang tidak turun ke bawah melihat apa yang sebenarnya terjadi.

Oleh hal yang demikian, wajar langkah ini dikaji semula. Mungkin cukai 6% ini hanya dikenakan kepada mereka yang melanggan pakej yang mewah dan agak mahal tetapi bagi mereka yang melanggan pakej asas, ia wajar dikecualikan. Jika tidak, ia akan hanya menambah beban golongan ini dek kerana kos hidup yang semakin meningkat.

Kepada para blogger sekalian, jika kalian pelanggan astro apa pandangan kalian mengenai cukai 6% ini. Adakah ia terlalu tinggi dan wajar kajian komprehensif dibuat semula? Layangkan minda para blogger sekalian untuk kita kongsi bersama...

Rabu, 9 Februari 2011

Penerima Souvenir Probitas Et Fides....Siapa Yang Kena???

Assalamualaikum para blogger semua..Semoga para blogger semua terus dirahmati Allah SWT..Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua para blogger yang menyertai tekaan pada layangan minda semalam..Penyertaan kalian semua amat-amat saya hargai dan jutaan penghargaan terima kasih saya ucapkan.

Maka, dengan ini Probitas Et Fides akan mengumumkan siapakah yang akan menerima souvenir khas dari Melaka sempena lawatan Probitas Et Fides ke sana. Probitas Et Fides memutuskan untuk memilih 2 blogger sebagai penerimanya iaitu seorang blogger lelaki dan seorang blogger wanita.

Sebelum itu, seperti dijangka tiada tekaan yang tepat dan 2 blogger tersebut telah meneka dengan hampir tepat dan selayaknya mereka adalah penerimanya.

Maka, penerima bagi blogger lelaki adalah :>>>>>>>>>>>













Sdra Khaifaiz..Beliau telah meneka sebanyak RM 78++ yang membawa maksud RM 89.70. Beliau adalah blogger lelaki yang meneka dengan paling hampir sekali.



Maka, penerima bagi blogger wanita pula adalah :>>>>>>>>>>>















Sdri Ainhany...Beliau telah meneka sebanyak RM 89.90 nett. Beliau adalah blogger wanita yang meneka dengan paling hampir sekali.

Kalian juga pasti hendak tahu berapa kos yang Probitas Et Fides telah bayar untuk menikmati hidangan tersebut kan. Kosnya ialah RM 92.80 nett. Terpulang pada kalian nak interpretasikan sama ada ia murah, mahal atau standard. Kalau berdasarkan tekaan kalian, harganya agak mahal kan.

Probitas Et Fides ingin mengucapkan jutaan terima kasih dan penghargaan kepada semua yang menyertai tekaan. Semoga ukhwah Islamiyyah sesama blogger akan semakin erat lagi. Sesungguhnya kita semua adalah saudara. Tahniah kepada 2 blogger tersebut dan syabas kepada kalian yang menyertainya..



p/s: Kepada 2 blogger tersebut, sila emelkan ( nama, alamat, no tel) ke emel sahromnasrudin@gmail.com untuk urusan penghantaran souvenir. Terima Kasih..

Selasa, 8 Februari 2011

(Gambar) Tempat Makan Yang BEST Di Melaka...

Assalamualaikum wbt para blogger..Seperti dijanjikan, layangan minda mengenai Melaka Bandaraya Bersejarah diteruskan lagi..Selepas check in di sebuah hotel di Ayer Keroh iaitu Ayer Keroh D' Village, kami berehat sebentar dan membersihkan diri. Selepas Asar iaitu kira-kira jam 5.30 petang, kami keluar semula untuk mencari tempat makan. Memang kami tidak tahu kemana arah hendak dituju kerana tidak tahu tempatnya tetapi kami bertanyakan pihak hotel. Pihak hotel mencadangkan kami ke Medan Ikan Bakar Umbai / Pernu.

Jalan ke Medan Ikan Bakar Umbai / Pernu dari Ayer Keroh tidaklah susah mana. Jika kalian hendak kesana, selepas jumpa Simpang MITC, belok ke kiri arah ke Bukit Katil / Jasin / Muar. Jalan yang akan kalian lalui ini ialah Jalan Bukit Katil. Kalian terus sahaja dimana sepanjang jalan ini kalian akan menikmati pemandangan indah rumah tradisional Melaka dengan keadaan jalan yang lurus tanpa bengkang bengkok seperti ular dipalu heheheh...

Kalian terus sahaja sehingga kalian jumpa akan penamat jalan ini. Selepas itu, kalian akan jumpa Lebuh AMJ ( jalan utama yang menghubungkan pekan-pekan utama di Melaka). Belok ke kiri ( jangan ke kanan kerana akan ke pusat bandar semula) . Jumpa sahaja traffic lite pertama, terus belok kanan arah ke Muar. Sekali lagi kalian akan jumpe pemandangan indah rumah tradisional Melaka, kalian terus sahaja lebih kurang 6 km ( kalau tak silap aku) sebelum kalian akan nampak signboard Medan Ikan Bakar Umbai / Pernu belok ke kanan.. Sebelah kiri ialah Stesen Minyak Esso.

Selepas itu, kalian akan nampaklah Medan Ikan Bakar Umbai / Pernu ini. Ia terletak di muara sungai. Jika kalian datang awal, boleh ambil tempat yang dapat melihat arah ke Selat Melaka. Disini juga adalah Jeti untuk ke Pulau Besar, Melaka.

Sampai sahaja disana, kami mengambil keputusan untuk menikmati di Medan Ikan Bakar Parameswara kerana kami melihat itu sahaja yang penuh dengan orang hehehhee..Yang lain cam kureng je hehehehe..Method disini agak berlainan. Kami yang first time sampai, agak terpinga-pinga bagaimana mahu order makanan. Rupanya kalian kena cari meja dahulu. Kemudian salah seorang kena pergi beratur untuk order makanan kerana semua bahan seperti ikan, udang, sotong, ketam perlu dipilih sendiri. Selepas itu, kalian akan diberi nombor meja dan kemudian baru pelayan datang untuk ambil order air dan nasi sahaja. Semua lauk pauk harus diorde semasa beratur itu..( ingat..jika tiada nombor meja, jangan harap pelayan akan datang..menunggu la kita huhuhhuh).

Jadi, layanlah situasi di Medan Ikan Bakar Parameswara Umbai / Pernu dibawah ini :-)




Inilah signboard yang terdapat di hadapan restoran ini. Kenapa dia tutup hari Isnin tue aku tak pastilah, lupa plak nak tanya huhuhuhh...nak bagi pekerja dia berehat kot....




Antara situasi dimana pengunjung sedang menikmati makanan masing-masing di restoran ini. sungguh ramai..kalau datang selepas jam 8.00 malam, aalamak kena tunggu meja kosong abru boleh duduk la gamaknya huhuhuhuhuh



Biar betul !!! MAMEE tuuu taja restoran nie..memang hebat huhuhuhuu..maklumla, dah popular kan..mcm blogger gak, kalau popular, berebut iklan nak masuk macam beautiful bara tue ( bukan nama sebenar) huhuhuhh....



Suasana semakin malam semakin ramai pengunjung yang hadir. Suasana memang meriah kerana ragam setiap pelanggan pelbagai caranya..Seronok lihat depa semua makan hehehehe..



Ini antara hidangan yang kami orde. Ketam Masak Sambal. Kami ambil 2 ekor ketam tapi tak pasti plak ketam jenis apa..Janji ketam udah la ye ........



Hidangan seterusnya Sayur Campur. Pelbagai jenis sayur dicampuradukkan maka jadilah Sayur Campur huhuhuhuhuh



Orang kata ini menu tambahan. Tak orde pun diorang tetap hantar gak. So, layan je lah kan..tapi sambal asam diorang nie memang teramatlah sedap...




Inilah hidangn utama Siakap 3 Rasa. Beratnya masa kami pilih dan timbang itu kira-kira 800 gm..Woww..memang besar sungguh..Memang puas kami layanz....



Hidangan terakhir adalah Udang Masak Butter. Udang nie banyaknya lebih kurang 300 gm. Aku rasa sikit tapi bila dah masak jadi banyak la pulak....Hidangan kami diperlengkapkan lagi dengan 2 pinggan nasi putih dan 2 gelas air buah..Itu sahaja. Lebih kurang 2 jam jugak la kami ambil masa untuk nikmati kesemua makanan ini..Relax je kan hehehehe..

Maka dengan ini, tamatlah layangan mindaku mengenai Melaka untuk entri semalam dan hari ini.

Probitas Et Fides bercadang untuk memberi souvenir kepada pengunjung bertuah di kotak komen. Mudah sahaja, kalian perlu teka berapa kos yang kami bayar untuk semua hidangan tersebut. Sekali lagi diulang hidangannya adalah nasi putih 2 pinggan, air buah 2 gelas, siakap 800gm Masak 3 Rasa, Udang 300 gm Masak Butter, Ketam 2 ekor Masak Sambal, Sayur Campur dan 3 sambal hidangan tambahan itu. Blogger yang meneka dengan tepat atau yang paling hampir akan terpilih untuk menerima souvenir khas dari Probitas Et Fides - Layangan Minda...So, jemputlah join ya....:-
Related Posts with Thumbnails