Jumaat, 30 Disember 2011

Selamat Tinggal 2011 : Jumpa Nanti di 2012...


Assalamualaikum wbt sahabat blogger semua. Semoga kalian senantiasa mendapat rahmat Allah SWT di Hari Jumaat terakhir dalam kalendar 2011 Masihi ini. Selawat dan salam kepada Junjungan Besar kita Nabi Muhammad SAW. Semoga syafaat baginda akan kita perolehi kelak.

2011 semakin melabuhkan punggungnya dan dada 2012 akan menjelma pula. Saya pasti pelbagai peristiwa suka duka, pahit manis dan sebagainya telah sahabat semua nikmati sepanjang tahun ini. Usah bercakap mengenai azam yang tidak tercapai sebaliknya bersyukurlah atas segala kurniaan yang Allah SWT turunkan kepada kita semua.

Menjelang hari-hari terakhir dalam 2011 ini, kita dianjurkan untuk senantiasa bermuhasabah diri. Apa yang telah kita lakukan kepada agama, bangsa dan negara kita. Ingatlah walau sekecil mana pun peranan kita, percayalah bahawa kita sebenarnya telah menyumbang sesuatu kepada pembangunan agama, bangsa dan negara kita. Kita tidak perlu menjadi seorang menteri untuk membantu kepada pembangunan negara sebaliknya peranan kecil kita sebagai seorang pekerja biasa dan ketua atau ahli dalam sesebuah isirumah itulah yang banyak sumbangannya.

Segala-galanya bermula di rumah. Jika suasana di rumah itu kondusif, harmoni, positif dan sebagainya makan semua unsur ini akan dibawa ke luar sana. Jika di rumah kita dididik untuk senantiasa membuang sampah di dalam tong sampah, maka di luar kita tidak akan sampai hati untuk membuka tingkap dan mencampak bungkusan bekas makanan keluar dari kereta kita.

Jika di rumah kita telah dididik untuk membaca doa sebelum menikmati makanan, maka apabila kita makan di luar pun kita akan senantiasa istiqamah untuk membaca doa sebelum menikmati makanan.

Jika di rumah kita telah dididik untuk solat di awal waktu, maka apabila di luar pun apabila masuk sahaja waktu solat kita akan cepat rasa bersalah dan mula tercari-cari surau / masjid untuk disinggahi bagi mengerjakan kewajiban itu.

Begitu juga apabila di rumah kita telah dididik untuk senantiasa menghormati ibubapa kita, maka di luar pun kita akan senantiasa hormat akan ibubapa orang lain ataupun orang yang lebih tua dari kita.

Segala-galanya bermula dari diri dan keluarga kita. Jadi jangan sesekali menyalahkan pihak lain, jangan sesekali menyalahkan sistem, jangan sesekali menyalahkan itu dan ini. Kembalilah kepada muhasabah diri sendiri. Adakah kita ini aset kepada negara tercinta ini atau hanya liabiliti yang menyusahkan pihak lain ?

Akhir kata dari saya, Selamat Tahun Baru 2012 dan jadikanlah 2011 yang akan berlalu ini sebagai pengajaran serta pengalaman berguna untuk kita bertindak lebih baik lagi di tahun 2012 nanti.

Jumpa di fajar 2012 ya....

44 ulasan:

♥ manje ♥ berkata...

Moga hari ini dan hari - hari yang berikutnya lebih baik dari semalam ~

Tea berkata...

semakin meingkat usia, semakin pantas rasanya masa berlalu... Tahun depan sy nak PMR Tuan... takutnyee :))

Lya Colours berkata...

selamat tahun baru semua. semoga peroleh kejayaan yang gemilang di tahun 2012 nanti

zulkbo berkata...

salam..
ermm..sekejap je dah setahun kan..
hari-hari kita berblog pun tak terasa


www.zulkbo.com

AdiaLuze berkata...

Salam ziarah wahai sahabat ...

Betul tu. Segala-galanya bermula di rumah. Andai di rumah sudah terdidik dan terbiasa dengan nilai-nilai murni, maka secara puratanya, bila terlepas ke dunia luar, Insyallah, kita akan pandai-pandai mempraktikkannya juga.

P/s : Rasa semankin cepat masa berlalu. Tahun 2012 yang 'digeruni' oleh sesetengah kaum, bakal menjengah juga .. ^^

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY berkata...

selamat tahun baru..
setuju sgt segalanya bermula dr rumah,
moga thn hadapan terus diberikan kesihatan yg baik, dilimpahi rezeki dan berbahagia disamping insan2 yg kita sayangi..

makdara TERdiva berkata...

insyaAllah..semoga bertemu kembali :D

Tea berkata...

Azam tahun depan jom tambah ahli keluarga...

JunAina berkata...

Insyaallah...selamat datang 2012.

Diri kita cermin keluarga, setiap perbuatan mereka adalah refleks dari kehidupan kita. Akak setuju sangat didikan bermula dari rumah.

Pok Amai-Amai berkata...

Manusia kan tak sempurna, Sahrom...

=D

Selamat Tahun Baru. Tahun Baru ini hanyalah thn masihi. Sy pelik, org tak menyambut tahun baru dlm Islam sehebat org menyambut thn baru masihi, kan?

Itulah yg dikatakan, manusia itu tidak sempurna.

=D

atuk berkata...

Assalamualaikum sahrom

"Apa yang telah kita lakukan kepada agama, bangsa dan negara kita"

saya suka susunan keutamaan ayat ini,
ada setengah orang utamakan bangsa, kemudian baru agama

Wassalam

azmnor berkata...

Salam Sahrom..,

Semuga terus berjaya menjadi warga yg baik dan umat Islam yg terbaik...

maaf atas segala silap dan salah selama setahun.

khaifaiz berkata...

semoga kita semua terus mendapat rahmat dariNya

aanie berkata...

SLMT THN BARU 2012.....

Daddy Ziyyad berkata...

Selamat Tahun Baru 2012 Sahrom...moga moga kita lebih sukses menempuhi ujian dunia, dan lebih melengkapkan diri kita dgn bekalan utk ke sana..

fairus berkata...

UMUR AKU DAH 30 TAHUN.. DAN SELAMA ITULAH AKU TIDAK PERNAH SEKALIPUN PASANG AZAM.. TAPI PADA TAHUN 2012, AKU INGIN MEMASTIKAN AKU TERUS TIDAK MEROKOK... ITU SAJA AZAM AKU..

Khairul Antasha berkata...

tahun yg akan datang tahun yg lebih mencabar...

amirah berkata...

selamat tahun baru juga...moga hari esok lebih baik dr semalam...

Mila@Rimbun berkata...

selamat bercuti jugakkkkk

amry berkata...

wah entry yang menarik.....
siapa kita.....itu lah kita...kita tidak akan menjadi orang lain....walau dimana pun kita berada...

norhidana berkata...

selamat tahun baru 2012.... semoga thn baru 2012 nnti akan memberikan sesuatu yg istimewa

khairul berkata...

moga 2012 membawa lebih keberkatan buat kita semua

miloais milo berkata...

selamat tahun baru my fren!

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

betul tu sahrom..semuanya kena bermula dr rumah..


sama-sama kita muhasabah diri


selamat thn baru sahrom :)

al-lavendari berkata...

“Nobody can do everything, but everyone can do something.”

besok bukan 31hb kan ?

eelobor berkata...

hehehe.... bye2 & welcome 2012.

banyak acara2 sempena permulaan tahun baru masihi nih... terpulang pada kita nak pilih yang mata. tepuk dada tanya iman

DrSam berkata...

Alhamdulillah kerana hari ini masih diberi peluang untuk membuat persiapan menghadapi hari-hari esok.

Afida Anuar berkata...

Sekejap je kan sahrom, masa tu berlalu terlalu pantas. Alhamdulillah, kita masih dikurnia usia hingga ke hari ni. Usia untuk terus bertaubat dan beramal...

Moga tahun baru 2012 bawa lebih kesejahteraan dan moga kita semua akan menjadi hambaAllah yang lebih bertaqwa, insyaAllah..

aizamia3 berkata...

berdebar-debar nak memasuki ruang 2012.. dari anak tukar sekolah, tukar pengasuh, bakal menambah ahli kecik keluarga..

pena rozie berkata...

Selamat tahun baru...

zino berkata...

selamat menyambut tahun baru 2012...

Asrul "iLham" Sany berkata...

selamat tahun baru :D

~Nana BamBam~ berkata...

Apa azam tahun baru 2012 ? hehehe

Selamat Tahun Baru yer :)

Papa Mifz berkata...

selamat tahun baru bro..semoga sukses selalu..:)

Yatie Awang berkata...

betul tu, tak perlu salahkan siapa2, hidup kita kita yang urus, kalau baik, baiklah dia...

selamat tahun baru 2012, semoga tahun baru ini kita lebih bersemangat dan lebih berjaya di dunia mahupun di SANA...InsyaAllah..

cemomoi berkata...

kena pasak azam baru lagikkk... yang tahun-tahun sudah pon blom qadha lagi

Ati Masrif berkata...

salam,

memang betui..segalanya bermula
di rumah. semoga kak ati akan
dapat mendidik anak2 dgn lebih baik


selamat menyambut tahun 2012
jumpa lagi tahun depan di maya :)

ORLANDO AHMAD berkata...

dalam pahit 2011 banyak juga yg manis

KhaiRin berkata...

mengharap menjadi insan yg lbh baik

selamat thn br!

mamaNoriz berkata...

hepi new year sahrom...

semoga kita jadi lebih baik kan...

Tanpa Nama berkata...

[url=http://www.iystwowgold.com]wow gold[/url], I will be plan to see it for witnter. What a celestial satellite games gold.
I really enjoy games gold!!!
i just now obtained most of these [url=http://www.gw2golds.de#gw2gold]gw2 gold[/url] currently so i now absolutely adore them all!!!! since i have preferred him or her a lot i will be ordering a further product! i really plus side to these products is basically that you do not own to see the good care gear to care for these people(:
That i see it on daily basis basically might, they are so nice and trendy. I adore information on how games gold normally happens with different hues, you will not end up getting bord laptop or computer. Just can't get hold of thus games gold, adore it.. adore it.. think its great!!!
Since i absoluetly adoration my best Bailey Switches!! I purchased a fabulous schwarze duo and also join the whole lot! I have got Five many other pairs and are usually any actually awesome!!! It's my job to move the best [url=http://www.iystwowgold.com#wowgold]wow gold[/url]'s to college, regular food, and also just going anywhere you want. I'm sure the best way type they can be and ways in which high end they can indeed be!! I'm so and so seriously happy I simply committed to these all even though quite a few are unquestionably merchandise. The one thing that as well as simply thing we do not like about the subject is that the rainwater actually leaves h2o rankings on them even tough have been painted by way of waterproofer. Oh well Im a sucker for those games gold!!! And i also is going to mostm definetly advise them how to my girlftriend!!!
Good games gold. Customer services agency is undoubtedly outstanding.
The [url=http://www.d3kiss.com/]diablo 3 gold[/url] is okay. It is too quickly to be aware of if it will likely be durable or not.The assistance and delivery were very good.

Coach Factory berkata...

toms shoes, ray ban,ray ban sunglasses,rayban,ray bans,ray ban outlet,ray-ban,raybans,ray ban wayfarer,ray-ban sunglasses,raybans.com,ray ban sunglasses outlet,rayban sunglasses,cheap ray ban, michael kors,kors outlet,michael kors outlet,michael kors handbags,michael kors outlet online,michael kors outlet online sale,michael kors handbags clearance,michael kors purses,michaelkors.com,michael kors bags,michael kors shoes,michaelkors,cheap michael kors, oakley sunglasses,oakley vault,oakleys,oakley sunglasses cheap,oakley.com,sunglasses outlet,cheap oakley,cheap oakley sunglasses,oakley outlet,cheap sunglasses,oakley prescription glasses,fake oakleys,oakley sunglasses outlet,oakley glasses,oakley store,fake oakley,oakley sale,cheap oakleys,discount oakley sunglasses, polo ralph lauren outlet, ray ban,ray ban sunglasses,rayban,ray bans,ray ban outlet,ray-ban,raybans,ray ban wayfarer,ray-ban sunglasses,raybans.com,ray ban sunglasses outlet,rayban sunglasses,cheap ray ban, oakley sunglasses,oakley vault,oakleys,oakley sunglasses cheap,oakley.com,sunglasses outlet,cheap oakley,cheap oakley sunglasses,oakley outlet,cheap sunglasses,oakley prescription glasses,fake oakleys,oakley sunglasses outlet,oakley glasses,oakley store,fake oakley,oakley sale,cheap oakleys,discount oakley sunglasses, burberry outlet online, oakley sunglasses,oakley vault,oakleys,oakley sunglasses cheap,oakley.com,sunglasses outlet,cheap oakley,cheap oakley sunglasses,oakley outlet,cheap sunglasses,oakley prescription glasses,fake oakleys,oakley sunglasses outlet,oakley glasses,oakley store,fake oakley,oakley sale,cheap oakleys,discount oakley sunglasses, ray ban, polo ralph lauren outlet

Coach Factory berkata...

roshe run, converse pas cher, burberry, air jordan, mac cosmetics, louis vuitton, longchamp, louis vuitton handbags, air max, abercrombie and fitch, mulberry, true religion jeans, true religion outlet, nike air max, coach factory, louis vuitton, vans, nike air max, coach outlet store, nike trainers, nike free, karen millen, louboutin, hollister, hollister, hogan, oakley pas cher, supra shoes, ray ban pas cher, timberland, ralph lauren, coach outlet, abercrombie and fitch, birkin bag, air max, true religion, nike roshe, louis vuitton outlet online, montre pas cher, coach purses, nike huarache, michael kors, new balance pas cher, nike roshe run, ralph lauren, lancel, longchamp, louis vuitton, nike free, hermes

Coach Factory berkata...

yoga pants, juicy couture outlet, soccer jerseys, canada goose, celine handbags, ugg boots, north face jackets, ugg, herve leger, ugg boots, north face outlet, p90x3, valentino shoes, canada goose outlet, converse shoes, reebok outlet, ghd, ferragamo shoes, uggs on sale, instyler ionic styler, bottega veneta, rolex watches, tn pas cher, mont blanc, ugg, lululemon, ugg boots, canada goose, giuseppe zanotti, moncler, moncler outlet, beats by dre, new balance shoes, mcm handbags, insanity, canada goose outlet, babyliss pro, gucci, moncler, soccer shoes, asics gel, canada goose, jimmy choo, juicy couture outlet, nfl jerseys, marc jacobs, chi flat iron, wedding dresses, moncler, canada goose

Related Posts with Thumbnails