Rabu, 16 November 2011

Penyakit Kencing Manis...Jangan Ingat Muda-muda Tidak Akan Terkena...


Assalamualaikum wbt sahabat blogger semua. Semoga kalian senantiasa mendapat rahmat Allah SWT. Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad SAW. Semoga syafaat baginda kita perolehi kelak.

Pagi tadi ketika saya hendak keluar dari tempat kerja untuk menikmati minum pagi, saya terserempak dengan seorang sahabat lama saya. Ketika itu saya sedang berjalan kaki menuju ke sebuah gerai makanan. Sahabat saya itu bernama Shahdan dan memang sudah lama saya tidak berjumpa dengannya, mungkin sekitar 3 tahun lepas merupakan perjumpaan kali terakhir kami. Umurnya pun lebih kurang dengan saya.

Dia pun menegur saya dari belakang dan memanggil nama saya. Saya pun berhenti sejenak lalu menoleh ke belakang. Ikuti sedikit perbualan saya :-

Shahdan : Sahrom..sahrom...sahrom...


Saya : ( sambil menoleh ke belakang) Eh....sapa nie. Siapa ya, saya tak berapa cam. Pernah jumpa di mana-mana ke?


Shahdan : Saya, Shahdan.

Saya : Astaghfirlullah al azim. SubhanaAllah...Kenapa awak kurus sekarang. Ya Allah, serius saya memang tak cam Shahdan. Lama tak nampak area cini. Dah pindah ke?


Shahdan : Ada kat cini. Takde urusan, camne nak nampak..heheheh


Saya : Ohhh, kena ada urusan baru nampak ke? Pandai la heheheheh...Ehh, nie ape cite kurus kering nie..Muka cengkung je..


Shahdan : Sebenarnya, saya ada penyakit kencing manis. Memang ramai dah tak kenal saya, sebab badan menyusut jauh. Itu sebab saya tak heran bila saya panggil orang, orang dah tak cam saya...


Saya : Ya ka. Ehh, jom lah kita minum jap. Boleh sembang lama cikit..


Shahdan : Takpela, saya ada urusan lain. Lain kali ya..Assalamualaikum..


Akhirnya, selesai minum pagi saya, saya terus gugel mengenai penyakit kencing manis dan salah satu yang saya dapat adalah dari wikipedia.

Kepada sahabat sekalian, adakah diantara ahli keluarga sahabat semua terutama yang masih muda menghidap penyakit kencing manis ini. Jika ada, apakah yang mereka lakukan untuk mengawal penyakit ini.

Layangkan minda kalian untuk kita kongsi bersama di kotak komen..

39 ulasan:

Fara berkata...

Sahrom,

Bila kita sudah terbiasa badannya segak, tegap dan berisi...dan bila sampai masa tiba-tiba jadi kurus...berjaga-jagalah, ms tu mgkn penyakit berbahaya berlegar-legar dlm badan kita...

Sy sentiasa beringat akan hal ini.

amirah berkata...

saya masa mengandung ni dah ada dah bro sahrom. masa pregnant yg first pun ada. memang keluarga saya kuat sgt genetik penyakit kencing manis.nenek saya meninggal disebabkan jangkitan sebab potong kaki luka kencing manis. maka, abang2 dn kakak2 saya yg muda2 pun dah kena.abg saya kurus kering dan asik luka kat kaki je..dr saya siap kata, when you were born with 'it' pray hard so you cld be the lucky ones..sob sob..sedih..skrng saya dh kurang sgt makan nasi.kdng2 sekali sehari je

Asrul "iLham" Sany berkata...

antara sakit yg horror

wahida berkata...

sgt takut ngan penyakit ni...dah beberapa ahli keluarga dan sahabat handai yg meninggal sbb penyakit ni...

afeezz berkata...

assalamualaikum sahrom : kene jaga pemakanan kite...

aanie berkata...

mak kakak ipar sy ada penyakit ni..mmg kurus sgt dia skrg..takot...

sy pun takut dgn penyakit ni sb selalu minum minuman yg manis..huhu...

Dr. Ben berkata...

lagi satu, jangan ingat muda-muda tak boleh mati.

KhaiRin berkata...

kena sentiasa alert dgn apa yg kita mkn. penyakit tak kenal usia. kalu da kena br nk menyesal...mmm

fairus berkata...

ALHAMDULILLAH.. BUAT MASA NI TIADA AHLI KELUARGA AKU YANG MENGIDAP PENYAKIT KENCING MANIS.. MINTA DIJAUHKAN...

ainnoraini berkata...

takutnye...mak saya ade penyakit ni...harus berjaga2 ni..

Suhami Ahmad berkata...

penyakit kencing manis memang berbahaya.....jagalah pemakanan kita...kurangkan gula dalam minuman tamnahkan manis dalam senyuman

::FAIZ FARISH:: berkata...

Nauzubilah, mintak di jauhkan dr kita semua

khaifaiz berkata...

danger... jaga pemakanan...

Tea berkata...

Tuan kekadang kita pun tidak sedar kita dah berada di lingkungan sakit itu.. Brmula kencing manis, akan datang darah tinggi dan jantung... Mereka bersahabat baik...

Moga Tuan sihat2 selalu.. Minum teh hijau okkk...

ieda berkata...

uishh muda2 nie lah kena jaga .. sbb skrg nie pemakanan dah teruk sgt2 huhuhu

ibuintan berkata...

ibu pun takut sangat, genetik keluarga ibu dilahirkan bersama penyakit ini


sentiasa berhati2 juga sekarang ni, wajib buat pemeriksaan selalu

Khairul Antasha berkata...

dalam family xde yg ada penyakit kencing manis..mcm ayah sy cakap, sakit kencing manis x semestinya kena kurangkan mkn manis je..xde gula dlm darah pun penyakit jugak nanti..kena seimbang..

♥cmª shIemª♥ berkata...

salam.. atok..~
kencing manis?
hmm...xde petua ape2 la..
sbb family cma xde yg diabetic..

kasihan jugak ngan kawan atok tu..
cuba la rujuk pihak hospt dulu kut2 ade ape2 yg boleh di lakukan @ pun mencuba produk kesihatan utk pesakit kencing manis..

dan yg penting,utk atok jage pemakan oke!mudah2an kite sentiasa sihat~

norhidana berkata...

dlm family takde yg ada kencing manis, tp saya masa peknen dulu masuk 7bln ada lak kencing manis huhuhu seram, kene amik drh 4kali sehari... nsb lah pas bersalin dh takde dh... huhuhuhu

Ati Masrif berkata...

ramai yg kena akibat keturunan
kak ati masa last pregnant
kena tapi bila dah bersalin
dah kembali normal

faiz berkata...

kencing manis mmg bahaya..kena kawal...jgn sampai kena cucuk insulin..

pena rozie berkata...

Di zaman sekarang penyakit menyerang x kenal usia la....

makdara TERdiva berkata...

akak pernah berjumpa dengan pesakit kencing manis
budak perempuan usia 9 thn..

masa tu kena masuk ICU sbb baru tau dia ada kencing manis.

Kunang-Kunang berkata...

Assalamualaikum Sahrom,

kencing manis ni berketurunan. Jadi sapa yang mak ayah ada kencing manis, jaga2lah sikit semenjak masih muda.

Kurangkan makanan manis.

mamaNoriz berkata...

bab kencing manis ni selalu pompuan preggy takut sgt, klu tinggi bacaan mmg teruk kena marah..

komplikasi pun byk...huhuuu

khairul berkata...

kena kurangkan teh tarik la klu camni

Papa Mifz berkata...

papa mifz pun kono jago2 pemakanan...sebab org tuo ado diabetes nih..tapi control la...

Afida Anuar berkata...

mak saya ada juga penyakit ni sahrom, tapi tak kritikal...skrg setiap kali buat air teh tiap2 pagi, cuma letak 2 sudu gula utk seteko air;)

PS: Pagi tadi on d way pi keje dengar ikim, pasal topik guru kena kerja 9 jam. Ada seorang pemanggil memperkenalkan namanya sebagai sahrom... Awak ke? hehe;)

Daddylicious berkata...

penyakit bukan dia pedulik pun kalau nak... tak kira umur semua dibelasahnya...ui takut2

Daddy Ziyyad berkata...

sahrom dah check ada diabetes ke tidak? kalau belum, sila check fasting blood sugar (FBS).

Yati berkata...

Emak akak ada. Tapi sudah kurang, makan supplement formula Dr. Rozmey tu.

lizz berkata...

diabetes ni sebenarnya antara penyebab kepada penyakit jantung. Pesakit diabetes mempunyai risiko tinggu untuk dapat penyakit jantung dua hingga empat kali ganda berbanding orang biasa...yang pasti kita kena jaga makan...

Musang berkata...

mencegah lebih baik dari mengubati

gadisBunga berkata...

sekarang ni ramai org muda dah kene penyakit kronik....puncanya adalah lifestyle dan pemakanan~

baik kite jaga2 pemakanan kita dari sekarang

Run Away berkata...

bahaya sakit ni...selalu kena potong kaki lah..dan macam2 lagi...

Bidadari Syurga berkata...

ya awAK... berhati2 jaga makan minum ok...

miss nina berkata...

pada saya, kurangkan gula dalam makanan-minuman. lebihkan senyuman :)

penyakit ni sekarang tua-muda pun ada yang kena, cuma kalau boleh elak..elakkan dengan cara hidup yang sihat

C.M.A @ CikMoonAdnan berkata...

mujurlah moon xsuka benda yg manis2..

Amy Syaquena berkata...

belah bonda semua ada penyakit nie tinggal lagi bonda je yang sangat peka tentang pemakanan..mujurlah amy kurang sikit minuman manis2 nie..

Related Posts with Thumbnails