Isnin, 31 Oktober 2011

Anugerah Desa Cemerlang...Apa Yang Diukur ???

Assalamualaikum wbt sahabat blogger semua. Semoga kalian senantiasa mendapat rahmat Allah SWT. Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad SAW. Semoga syafaat baginda kita perolehi kelak.

Minggu lalu, di sekitar tempat saya ini terlibat dengan program Anugerah Desa Cemerlang. Secara ringkasnya antara objektif program ADC ini termasuklah :-
  • Menilai prestasi dan pencapaian kampung ke arah maju, menarik dan menguntungkan serta mewujudkan masyarakat yang cemerlang bersesuaian dengan matlamat negara maju.
  • Memberi khidmat nasihat dan tunjuk ajar kepada kepemimpinan kampung bagi melahirkan kampung yang mapan dan dinamik.
  • Memberi pengiktirafan dan galakan kepada kepimpinan kampung atas kejayaan yang telah dicapai.
  • Menjadi kampung contoh, role model atau mentor kepada kampung-kampung lain dalam usaha memajukan semua kampung yang ada serta melaksanakan pengupayaan komuniti luar bandar.
Antara aspek-aspek yang diukur dalam sesebuah kampung itu juga ada pelbagai kategori. Antara kategorinya adalah :-

  • Kepimpinan - (20%)
  • Pendidikan - (20%)
  • Ekonomi - (20%)
  • Kebersihan dan Kesihatan - (10%)
  • Keceriaan dan keindahan - (10%)
  • Kerohanian & sivik - ( 10%)
  • Teknologi Maklumat & Komunikasi - (10%)
Jadi, adakah kempung sahabat blogger semua ada menghantar penyertaan untuk memasuki pertandingan ini ? Jawapannya harus ditanya kepada semua Pengerusi JKKK atau Ketua Kampung sahabat blogger semua. Jangan kita tidak kenal Ketua Kampung kita sudah la ya hehehehe.....Oh ya, untuk keterangan lanjut boleh hubungi lawan web Institut Kemajuan Desa atau INFRA disini.

p/s: Saya menjemput kalian menjadi sahabat twitter saya. Klik disini untuk ke laman twitter saya. Terima kasih..

34 ulasan:

bujal X berkata...

kampung indah kat banting selalu menang~~

Tea berkata...

jadi rindu pada kampung..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

sy duk taman..taman leh masuk desa cemerlang x ~hihi

Kakzakie berkata...

Kalau kakak tengaok luaran biasanya kg yg menang memang cantik dan bersih. Lain-lain kita tak boleh nampak.

Amy Syaquena berkata...

masa kecik2 dulu selalu lihat pertandingan seperti ini tapi sekarang payah nak jumpa dah , tambah2 lagi saya duduk di taman...

Little Syrena berkata...

senang je la unkle contest yg Syrena wat... join tau...

tak sabar nak tunggu unkle ada alek dalam cite pasal daddy+papa Syrena.

unkle Asrul ni lambat tol nak tulis

=)

Lya Colours berkata...

dulu saya kenal la ketua JKKK sebab ayah saya. ngehngehngeh. lepas ayah saya dah lepas jawatan sebab dia tak sihat masa tu (transplan kidney),terus sepi aktiviti kampung ni. ketua JKKK sekarang siapa pon saya tak tau. wuuuuuuu

makdara TERdiva berkata...

dulu masa kat KKB, selalu jugak felda yg MDT duduk tu jadi juara kampung..

tp sejak dah duduk kampung, takde dah aktivit2 cenggitu..haishh

JunAina berkata...

orang kampung masih kenal ketua kampungnya coz penting kenal untuk tandatangan segala borang waima borang sekolah pun...heheheee...

elok juga di adakan anugerah tu sekurang2nya masyarakat desa ada keinginan utk berubah.

Run Away berkata...

rindu kat kampung ni....;d

♥cmª shIemª♥ berkata...

salam atok!
huhuh..kat umah cma xde program ni..

::FAIZ FARISH:: berkata...

komen Rina. Haha Lol

aanie berkata...

rumah nenek sy penah menang rumah terbersih kat kampung saya....hehe...

cemomoi berkata...

"jika seluruh ahli qariah kampung tersebut beriman maka akan Kami bukakan pintu-pintu rahmah" antara maksud firman Allah, malangnya dalam banyak hal ramai penduduk kampung asik tak sebulu jeee

amirah berkata...

ada tak yang dah pernah menang?

KhaiRin berkata...

kalu ukur dari segi luaran...mmmm nmpk nyer kg yg sm jg la yg mng

Daddy Ziyyad berkata...

Harap takde lah kampung yang guna rasuah utk menang.. ~ haha

fairus berkata...

NAK PASTIKAN HAL INI BERLAKU, KENA ADA KESEPAKATAN ANTARA PENDUDUK2 SESUATU KAMPUNG. PERLU KENA ADA KERJASAMA. KALAU HANYA SEGELINTIR SAHAJA YANG SYOK SENDIRI, TAK JADI JUGAK.. TAPI SEMEMANGNYA ADA KAMPUNG YANG HIDUP DALAM RUKUN DAMAI.

khaifaiz berkata...

dah ada twitter tu... syabas

faiz berkata...

dah lama tak blk kampung tak taula taman saya turut serta ke tak..

Fara berkata...

Sahrom antara juri yg judge kmpg2 nie ke? Mcm best je. Hiks~

khairul berkata...

jarang ada pertandinagn camni kat utara

khairul berkata...

jarang ada pertandinagn camni kat utara

iza berkata...

Assalam...
Kalau kat kg selalu ada aktiviti masyarakat..
kat bandar susah sikit, masing2 dengan hal sendiri.

mamaNoriz berkata...

kat johor rasanya ada yg penah menang...
tak silap...Desa Temu Jodoh, mmg cantik dan harmoni ;)

norhidana berkata...

alahai... kalu la kg saya tu blh dibersihkn diceriakan msti saya calonkan hehehe...

suke tgk kg2 yg cantik bersih je

Papa Mifz berkata...

gua x konal la ngan ketua kampung den...haha

Ati Masrif berkata...

taman kak ati ni pun maca kampung juga
tapi rasanya tak layak nk bertanding

tOyO berkata...

buat la plak utk taman perumahan..hehe

A.s.t.i.n.a berkata...

Kampung tetap di hati...


Membisu.. Tetapi pemerhati setia... :)

ibuintan berkata...

kampung ibu tak layak bertanding... jerangkap samar banyak!

Afida Anuar berkata...

alamak, saya tak kenal ketua kampung la.. ha ha.. ayah saya kenal la.. kekeke..

kita dah jadi sahabat kat twitter kan? kan? ;)

ahmad humairi berkata...

Saya pernah ke INFRA berkursus ketika menerajui JKKK sekitar tahun 80an dahulu.

Tanpa Nama berkata...

scheme In the Building Code of Australia BCA [url=http://www.salevivi.com]ルイヴィトン 財布[/url]States and Joseph R Biden Jr the 47th Vice [url=http://www.salevivi.com]スーパーコピー 財布[/url]current world economy has made it very [url=http://www.salevivi.com]ルイヴィトン 通販[/url]contre les problmes de migraine et maux de http://www.salevivi.com[/url] maintenance After a long haul without any http://www.salevivi.com[/url] fastisslowFast is normally slow

Related Posts with Thumbnails