Selasa, 6 September 2011

{GAMBAR} : Masjid Al Khalidiah di Tikam Batu, Kedah..Masjid tajaan sepenuhnya oleh Dato' K..

Assalamualaikum wbt sahabat blogger semua. Semoga kalian semua mendapat rahmat dari Allah SWT. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW. Semoga syafaat baginda kita perolehi kelak.

Selamat Berpuasa Enam kepada mereka yang sedang berpuasa sunat enam syawal dan selamat mengqada puasa kepada mereka yang sedang mengqada'kan puasa mereka (kerana keuzuran dan sebagainya).

Entri pertama saya pada bulan Syawal ini ialah saya hendak mengajak sahabat blogger semua menziarah ke Masjid Al- Khalidiah di Kg Permatang Pasir, Tikam Batu, Kedah Darul Aman. Masjid ini dikenali dengan nama Masjid Dato' K oleh penduduk kampung disini kerana pembinaannya telah ditaja sepenuhnya oleh Yg Bhg Dato' Khalid Mohd Jiwa ( suami kepada Dato' Siti kita )

Disinilah kampong kelahiran Dato' K ini malah pada hari raya pertama mereka berdua telah melakukan rumah terbuka disini. Semoga Allah SWT terus memberikan rahmat kepada pasangan ini atas segala amal jariah yang telah mereka lakukan.

Jadi, mari kita melakukan lawatan ke Masjid Al- Khalidiah ini melalui beberapa keping gambar yang sempat saya rakamkan di sana :-




Inilah papantanda bagi masjid ini. Nama al - khalidiah ini diberi sempena mengenang jasa Dato' K yang menanggung sepenuhnya kos pembinaan masjid ini kepada warga kampong disini.



Gambar masjid yang sempat saya rakam dari pandangan hadapan. Memang cantik sungguh masjid ini. Warna putih menjadi latarbelakang masjid ini.



Dibahagian belakang masjid terdapat tanah perkuburan yang telah diwakafkan oleh Dato' K.




Ini merupakan jadual berbuka puasa dan moreh semasa malam Ramadhan yang lalu. Sempat saya snap kerana masih ada di papan kenyataan masjid. Lihat pada malam keenam adalah malam dimana Dato' K menyumbang juadah berbuka puasa dan moreh.




Ukiran surah al fatihah yang terdapat di dinding-dinding masjid.



Kebetulan, semasa saya berkunjung kesini terdapat sebuah majlis akad nikah. Waktu ini adalah selepas solat Jumaat, 2 September yang lalu.





Kolah tempat mengambil wudu' yang terdapat di masjid ini. Airnya sangat sejuk walau cuaca di luar sangat panas.




Mimbar masjid tempat dimana tuan khatib hendak menyampaikan khutbah Jumaat dan khutbah Eidulfitri serta Eiduladha.



Keindahan lampu hiasan yang terletak di tengah-tengah bahagian masjid. Memang cantik lampu ini.




Ini adalah bilik tetamu yang terdapat di masjid ini.

Bagus Dato' K ini. Tidak melupakan tempat kelahirannya. Semoga rezekinya dimurahkan lagi dan dapat menyumbang di tempat yang lain pula.

49 ulasan:

LiNda berkata...

Alhamdullilah.... and thanks awak atas foto2 yg menarik ini. Moga apa sahaja yg mereka berikan dan lakukan mendapat maanfaat bagi semua penduduk disitu dan Allah saja yg dpt membalasnya.

Abd Razak berkata...

Assalamualaikum...

Cantik masjidnya, moga Allah kurniakan kebaikan yang banyak buatnya..

luahfikiran berkata...

SALAM SYAWAL,
MENDOAKAN ALLAH MEMBERIKAN GANJARAN YANG SETIMPAL ATAS SUMBANGAN ! KITA BERKEWAJIPAN UTK MANFAATKAN KEMUDAHAN YG ADA. TERINGIN JUGA NAK SINGGAH KAT MASJID TU

eelobor berkata...

semoga lebih ramai lagi orang2 seperti Datuk K dan tak lupa juga buat Tan Sri Syed Mokhtar demi pembangunan umat islam di Malaysia

Daddy Ziyyad berkata...

Alhamdullilah..moga moga makin ramai konglomerat Islam di Malaysia menyumbang utk kebaikkan ummah macam yg Datuk K buat ni

KhaiRin berkata...

bln dpn g sg petani..nk singgah la kt masjid ni..

Prince Halilintar berkata...

cantek masjid ni..semoga orang ramai dapat mengimarahkan masjid ni..dan Allah memberi ganjaran kepada mereka yang membuat amal di rumah Allah..

ahmad humairi berkata...

Semoga pembinaannya di jiwai sepenuhnya selaras namanya.

ORLANDO AHMAD berkata...

melimpah2 pahala

aby berkata...

salam sahrom ..
semoga kemurahan datok K/CT akan dilempahi rezeki dari allah swt termasuk org2 yg mengimarahkan masjid tu ...

fairus berkata...

SEMOGA APA YANG DIDERMAKAN DALAM PEMBINAAN MASJID INI DAPAT PAHALA YANG BERLIPAT GANDA DARI ALLAH... INSYAALLAH...

mamawana berkata...

Semoga masjid ini dilimpahi keberkatan dan jemaah yg tak putus2.

Kak Sam berkata...

Semoga kemawaha yang dikurniaan oleh Allah kepada beliau tidak dipersia-siakan.

C.M.A @ CikMoonAdnan berkata...

alhamdulillah... smga Allah memberi ganjaran atas niat baik datuk K..

Rozali berkata...

Assalamualaikum Sahrom

catik masjidnya moga cantik pengisiannya
Insyaallah

Wassalam

Khairul Antasha berkata...

cantik masjid...

ainhany berkata...

salam ,

amin..semuga ALLAH rahmati rezeki Dato K..
semuga kita sama2 dapat mmberi jua...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

salam adilfitri sahrom..:)

bestnya sahrom dpt melawat-lawat masjid dato' K nih..

pena rozie berkata...

Semoga same-same mendapat keberkatan.

mamaNoriz berkata...

bagus sahrom kongsikan di sini...

semoga lebih berkat idup Dato K sekeluarga...

NM02 berkata...

moga pahala buat dato k sekeluarga berlipat kali ganda... amin

Lya Colours berkata...

murah rezeki dato k.alhamdulillah. sangat cantik masjid tu. jauhnya kalau nak pergi ye.huhu

aanie berkata...

cantik masjid ni....semoga mendapat keberkatan hidup di dunia dan akhirat...

khaifaiz berkata...

alhamdulillah... semoga terus diberkati oleh-Nya

NOOR FATIN berkata...

salam.. cantiknya masjid itu :)

wahida berkata...

alhamdulillah...semoga ramai lagi dermawan yg berbakti seperti dato'K ni...

aizamia3 berkata...

cantik binaannya biarlah seiring dengan ramai yang berjemaah di situ..
Alhamdulillah dengan lorongan bantuan dari Dato K itu.. ;)

Asrul "iLham" Sany berkata...

cantik...

bagus tol orang bina masjid ni kan...

;-)p

zue berkata...

semoga dato k dan dato ct murah rezeki dan diberkati.

IMANSHAH berkata...

smg allah berikan pahala berlipat ganda buat yang bermurah hati

Papa Mifz berkata...

pemurah sungguh Dato K....kalo ado duit lobih begini la cara yg betul utk kito spend kan....

zulkbo berkata...

salam..
beruntungnya bila hidup
dapat bina masjid secantik
tu kan..semoga sentiasa makmur
masjid ini..

A.s.t.i.n.a berkata...

Salam Tuan... Raya sebulan, cuti 2 bulan.. Herher.. Sila jgn makin gumu setelah beraya nanti kadar kehenseman berkurangan... maaf zahir yer Tuan..

Afida Anuar berkata...

Ooo..ni la masjid dato K...cantikkk

gadisBunga berkata...

saya sendiri pun tak sempat nak pegi masjid ni lagi.

bila agaknya dapat buat amal yg mcm ni ye? :)

♥cmª shIemª♥ berkata...

sangat cantik!
alhamdulillah..dato k x lupa asal usul..

selamat hari raya atok..

mama ju, berkata...

Salam anakanda
Moga Dato terus menabur budi di kgnya.
Moga bersemarak Masjid ni ..
dtglah rumah..

Myra Jay berkata...

Murah rezeki Tok K dan Tok T bina masjid untuk kegunaan kita semua..

Myra blom berkesempatan nak menjengah masjid nie, rumah mertua dengan permatang pasir nie dekat je..

sahromnasrudin berkata...

# kepada sahabat blogger sekalian : trime kasih atas komen dan pandangan kalian. semoga kalian semua senantiasa mendapat rahmat Allah SWT. semoga berkunjung semula ke blog ini..

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ berkata...

alhamdulillah...nanti bila lalu nak singgah jugalah...

Suhami Ahmad berkata...

Alhamdulillah...moga rezeki beliau bertambah2 dunia dan akhirat

HAFIZAL berkata...

ALHAMDULILAH...SEMOGA SIFAT PEMURAH DIA BERKEKALAN...TANPA ADA RASA RIAK

Lin Shijun berkata...

shijun 7.23
christian louboutin sale
lv handbags
abercrombie fitch
coach factory outlet
jordan 13s
louis vuitton
white timberland boots
pandora rings
oakley sunglasses
fendi outlet
fake watches
michael kors
polo ralph lauren
coach outlet online
jordan pas cher
louis vuitton
michael kors
true religion sale
ray ban sunglasses
cheap nfl jerseys
marc jacobs bags
jordan 11 concord low
jordan retro 11
retro jordans
burberry bags
cheap oakley sunglasses
ray ban wayfarer
true religion outlet
chanel outlet online
louboutin femme pas cher
abercrombie
burberry sale
coach factorty outlet online
polo bedding
soccer jerseys
oakley sunglasses discount
michael kors outlet
jordan 8.0s
hollister outlet
michael kors handbags

mao qiuyun berkata...

ray ban sunglasses, http://www.raybansunglassesonline.us.com/
nike trainers, http://www.niketrainers.me.uk/
gucci handbags, http://www.guccihandbags-outlet.co.uk/
herve leger, http://www.herveleger.us.com/
timberland boots, http://www.timberlandboots.name/
coach outlet online, http://www.coachoutletonline-store.us.com/
michael kors outlet, http://www.michaelkorsoutletcanada.in.net/
juicy couture outlet, http://www.juicycoutureoutlet.net/
calvin klein underwear, http://www.calvinklein.in.net/
ray ban sunglasses, http://www.raybansunglass.us.com/
prada outlet, http://www.pradaoutlet.us/
lululemon outlet, http://www.lululemonoutletstore.in.net/
tory burch shoes, http://www.toryburchshoesoutlet.com/
michael kors outlet, http://www.michaelkorsoutlet.org.uk/
replica watches, http://www.replicawatchesforsale.us.com/
pandora jewelry, http://www.pandorajewelryoutlet.us.com/
nfl jerseys wholesale, http://www.nfljerseys-wholesale.us.com/
michael kors outlet, http://www.michaelkorsoutletonlinstore.us.com/
oakley outlet, http://www.oakleyoutlet.in.net/
oakley sunglasses, http://www.oakleysunglasses-outlet.us.com/
michael kors bags, http://www.michaelkorsbags.uk/
ray ban sunglasses, http://www.ray-bansunglasses.eu.com/
oakley sunglasses, http://www.oakley.in.net/
air max 2015, http://www.airmax2015.in.net/
the north face uk, http://www.thenorthfaces.org.uk/
swarovski outlet, http://www.swarovski-outlet.co.uk/
pandora jewelry, http://www.pandora.eu.com/
chanel handbags, http://www.chanelhandbags-outlet.co.uk/
0930maoqiuyun

chenlina berkata...

chenlina20160219
louis vuitton outlet
coach outlet store online
toms shoes
chanel handbags
louis vuitton handbags
gucci handbags
coach outlet
michael kors outlet
ray ban sunglasses
hollister clothing
lebron 11
polo outlet
timberland outlet
kate spade handbags
north face outlet
cheap jordan shoes
louis vuitton
coach factory outlet
abercrombie outlet
jordans for sale
christian louboutin outlet
ugg boots
michael kors outlet online
tod's shoes
michael kors handbags
instyler max
mulberry handbags
the north face
ugg outlet
toms outlet
chanel bags
jordan retro
michael kors handbags
louboutin pas cher
cheap air max
coach outlet
louis vuitton outlet
air max 90
cheap oakley sunglasses
jordan 11 concord
as

dong dong23 berkata...

mont blanc
michael kors outlet
cheap jordan shoes
coach outlet
tiffany outlet
michael kors outlet
cheap jordans
adidas originals
true religion outlet
michael kors handbags
jordan 3
louis vuitton outlet
hollister clothing store
ray ban sunglasses
adidas originals shoes
michael kors outlet
replica watches
michael kors outlet online
ralph lauren outlet
christian louboutin sale
air max 90
jordan shoes
michael kors outlet clearance
burberry outlet online
toms shoes
vans shoes
true religion jeans
louis vuitton
gucci
hollister kids
jordan retro
beats headphones
burberry outlet online
air jordan 13
coach outlet online
cheap toms shoes
adidas outlet store
polo ralph lauren
christian louboutin
louis vuitton handbags
20165.26wengdongdong

xumeiqing berkata...

2016712meiqing
true religion
kobe 9
michael kors handbags
coach outlet
michael kors outlet
asics shoes
rolex watches
air max 90
hollister clothing
dior sunglasses
running shoes
michael kors purses
ray ban sunglasses discount
nike air max uk
bottega veneta outlet
oakley sunglasses
coach factory outlet
pandora outlet
cheap ferragamo shoes
adidas gazelle
michael kors outlet online
tiffany and co jewelry
louis vuitton outlet
ray ban sunglasses discount
bottega veneta handbags
omega watches
fitflop uk
kate spade handbags
ralph lauren outlet
polo ralph lauren
ray ban sunglasses
coach outlet
coach outlet
nfl jerseys wholesale
cheap jordans
nike air max
timberland boots

xumeiqing berkata...

2016712meiqing
true religion
kobe 9
michael kors handbags
coach outlet
michael kors outlet
asics shoes
rolex watches
air max 90
hollister clothing
dior sunglasses
running shoes
michael kors purses
ray ban sunglasses discount
nike air max uk
bottega veneta outlet
oakley sunglasses
coach factory outlet
pandora outlet
cheap ferragamo shoes
adidas gazelle
michael kors outlet online
tiffany and co jewelry
louis vuitton outlet
ray ban sunglasses discount
bottega veneta handbags
omega watches
fitflop uk
kate spade handbags
ralph lauren outlet
polo ralph lauren
ray ban sunglasses
coach outlet
coach outlet
nfl jerseys wholesale
cheap jordans
nike air max
timberland boots

dong dong23 berkata...

replica watches
cheap ray ban sunglasses
adidas yeezy
ugg boots
uggs australia
ugg canada
coach outlet online
abercrombie outlet
ugg boots sale
cheap jerseys
boston celtics jerseys
longchamp sac
adidas originals
christian louboutin shoes
the north face jackets
ugg store
true religion outlet
uggs on sale
timberland boots
adidas originals
fitflops
ugg boots
designer handbags
coach outlet
cheap nfl jerseys
oakley sunglasses
canada goose outlet
oakley vault
christian louboutin sale
ugg outlet
lebron james shoes
oakley sunglasses
cheap ray ban sunglasses
nike factory outlet
canada goose jackets
nike air max 90
tommy hilfiger outlet
kobe 11 shoes
louis vuitton outlet
air jordan retro
20168.26wengdongdong

Related Posts with Thumbnails