Selasa, 6 September 2011

{GAMBAR} : Masjid Al Khalidiah di Tikam Batu, Kedah..Masjid tajaan sepenuhnya oleh Dato' K..

Assalamualaikum wbt sahabat blogger semua. Semoga kalian semua mendapat rahmat dari Allah SWT. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW. Semoga syafaat baginda kita perolehi kelak.

Selamat Berpuasa Enam kepada mereka yang sedang berpuasa sunat enam syawal dan selamat mengqada puasa kepada mereka yang sedang mengqada'kan puasa mereka (kerana keuzuran dan sebagainya).

Entri pertama saya pada bulan Syawal ini ialah saya hendak mengajak sahabat blogger semua menziarah ke Masjid Al- Khalidiah di Kg Permatang Pasir, Tikam Batu, Kedah Darul Aman. Masjid ini dikenali dengan nama Masjid Dato' K oleh penduduk kampung disini kerana pembinaannya telah ditaja sepenuhnya oleh Yg Bhg Dato' Khalid Mohd Jiwa ( suami kepada Dato' Siti kita )

Disinilah kampong kelahiran Dato' K ini malah pada hari raya pertama mereka berdua telah melakukan rumah terbuka disini. Semoga Allah SWT terus memberikan rahmat kepada pasangan ini atas segala amal jariah yang telah mereka lakukan.

Jadi, mari kita melakukan lawatan ke Masjid Al- Khalidiah ini melalui beberapa keping gambar yang sempat saya rakamkan di sana :-




Inilah papantanda bagi masjid ini. Nama al - khalidiah ini diberi sempena mengenang jasa Dato' K yang menanggung sepenuhnya kos pembinaan masjid ini kepada warga kampong disini.



Gambar masjid yang sempat saya rakam dari pandangan hadapan. Memang cantik sungguh masjid ini. Warna putih menjadi latarbelakang masjid ini.



Dibahagian belakang masjid terdapat tanah perkuburan yang telah diwakafkan oleh Dato' K.




Ini merupakan jadual berbuka puasa dan moreh semasa malam Ramadhan yang lalu. Sempat saya snap kerana masih ada di papan kenyataan masjid. Lihat pada malam keenam adalah malam dimana Dato' K menyumbang juadah berbuka puasa dan moreh.




Ukiran surah al fatihah yang terdapat di dinding-dinding masjid.



Kebetulan, semasa saya berkunjung kesini terdapat sebuah majlis akad nikah. Waktu ini adalah selepas solat Jumaat, 2 September yang lalu.





Kolah tempat mengambil wudu' yang terdapat di masjid ini. Airnya sangat sejuk walau cuaca di luar sangat panas.




Mimbar masjid tempat dimana tuan khatib hendak menyampaikan khutbah Jumaat dan khutbah Eidulfitri serta Eiduladha.



Keindahan lampu hiasan yang terletak di tengah-tengah bahagian masjid. Memang cantik lampu ini.




Ini adalah bilik tetamu yang terdapat di masjid ini.

Bagus Dato' K ini. Tidak melupakan tempat kelahirannya. Semoga rezekinya dimurahkan lagi dan dapat menyumbang di tempat yang lain pula.

42 ulasan:

LiNda berkata...

Alhamdullilah.... and thanks awak atas foto2 yg menarik ini. Moga apa sahaja yg mereka berikan dan lakukan mendapat maanfaat bagi semua penduduk disitu dan Allah saja yg dpt membalasnya.

Abd Razak berkata...

Assalamualaikum...

Cantik masjidnya, moga Allah kurniakan kebaikan yang banyak buatnya..

luahfikiran berkata...

SALAM SYAWAL,
MENDOAKAN ALLAH MEMBERIKAN GANJARAN YANG SETIMPAL ATAS SUMBANGAN ! KITA BERKEWAJIPAN UTK MANFAATKAN KEMUDAHAN YG ADA. TERINGIN JUGA NAK SINGGAH KAT MASJID TU

eelobor berkata...

semoga lebih ramai lagi orang2 seperti Datuk K dan tak lupa juga buat Tan Sri Syed Mokhtar demi pembangunan umat islam di Malaysia

Daddy Ziyyad berkata...

Alhamdullilah..moga moga makin ramai konglomerat Islam di Malaysia menyumbang utk kebaikkan ummah macam yg Datuk K buat ni

KhaiRin berkata...

bln dpn g sg petani..nk singgah la kt masjid ni..

Prince Halilintar berkata...

cantek masjid ni..semoga orang ramai dapat mengimarahkan masjid ni..dan Allah memberi ganjaran kepada mereka yang membuat amal di rumah Allah..

ahmad humairi berkata...

Semoga pembinaannya di jiwai sepenuhnya selaras namanya.

ORLANDO AHMAD berkata...

melimpah2 pahala

aby berkata...

salam sahrom ..
semoga kemurahan datok K/CT akan dilempahi rezeki dari allah swt termasuk org2 yg mengimarahkan masjid tu ...

fairus berkata...

SEMOGA APA YANG DIDERMAKAN DALAM PEMBINAAN MASJID INI DAPAT PAHALA YANG BERLIPAT GANDA DARI ALLAH... INSYAALLAH...

mamawana berkata...

Semoga masjid ini dilimpahi keberkatan dan jemaah yg tak putus2.

Kak Sam berkata...

Semoga kemawaha yang dikurniaan oleh Allah kepada beliau tidak dipersia-siakan.

C.M.A @ CikMoonAdnan berkata...

alhamdulillah... smga Allah memberi ganjaran atas niat baik datuk K..

Rozali berkata...

Assalamualaikum Sahrom

catik masjidnya moga cantik pengisiannya
Insyaallah

Wassalam

Khairul Antasha berkata...

cantik masjid...

ainhany berkata...

salam ,

amin..semuga ALLAH rahmati rezeki Dato K..
semuga kita sama2 dapat mmberi jua...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

salam adilfitri sahrom..:)

bestnya sahrom dpt melawat-lawat masjid dato' K nih..

pena rozie berkata...

Semoga same-same mendapat keberkatan.

mamaNoriz berkata...

bagus sahrom kongsikan di sini...

semoga lebih berkat idup Dato K sekeluarga...

NM02 berkata...

moga pahala buat dato k sekeluarga berlipat kali ganda... amin

Lya Colours berkata...

murah rezeki dato k.alhamdulillah. sangat cantik masjid tu. jauhnya kalau nak pergi ye.huhu

aanie berkata...

cantik masjid ni....semoga mendapat keberkatan hidup di dunia dan akhirat...

khaifaiz berkata...

alhamdulillah... semoga terus diberkati oleh-Nya

NOOR FATIN berkata...

salam.. cantiknya masjid itu :)

wahida berkata...

alhamdulillah...semoga ramai lagi dermawan yg berbakti seperti dato'K ni...

aizamia3 berkata...

cantik binaannya biarlah seiring dengan ramai yang berjemaah di situ..
Alhamdulillah dengan lorongan bantuan dari Dato K itu.. ;)

Asrul "iLham" Sany berkata...

cantik...

bagus tol orang bina masjid ni kan...

;-)p

zue berkata...

semoga dato k dan dato ct murah rezeki dan diberkati.

IMANSHAH berkata...

smg allah berikan pahala berlipat ganda buat yang bermurah hati

Papa Mifz berkata...

pemurah sungguh Dato K....kalo ado duit lobih begini la cara yg betul utk kito spend kan....

zulkbo berkata...

salam..
beruntungnya bila hidup
dapat bina masjid secantik
tu kan..semoga sentiasa makmur
masjid ini..

A.s.t.i.n.a berkata...

Salam Tuan... Raya sebulan, cuti 2 bulan.. Herher.. Sila jgn makin gumu setelah beraya nanti kadar kehenseman berkurangan... maaf zahir yer Tuan..

Afida Anuar berkata...

Ooo..ni la masjid dato K...cantikkk

gadisBunga berkata...

saya sendiri pun tak sempat nak pegi masjid ni lagi.

bila agaknya dapat buat amal yg mcm ni ye? :)

♥cmª shIemª♥ berkata...

sangat cantik!
alhamdulillah..dato k x lupa asal usul..

selamat hari raya atok..

mama ju, berkata...

Salam anakanda
Moga Dato terus menabur budi di kgnya.
Moga bersemarak Masjid ni ..
dtglah rumah..

Myra Jay berkata...

Murah rezeki Tok K dan Tok T bina masjid untuk kegunaan kita semua..

Myra blom berkesempatan nak menjengah masjid nie, rumah mertua dengan permatang pasir nie dekat je..

sahromnasrudin berkata...

# kepada sahabat blogger sekalian : trime kasih atas komen dan pandangan kalian. semoga kalian semua senantiasa mendapat rahmat Allah SWT. semoga berkunjung semula ke blog ini..

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ berkata...

alhamdulillah...nanti bila lalu nak singgah jugalah...

Suhami Ahmad berkata...

Alhamdulillah...moga rezeki beliau bertambah2 dunia dan akhirat

HAFIZAL berkata...

ALHAMDULILAH...SEMOGA SIFAT PEMURAH DIA BERKEKALAN...TANPA ADA RASA RIAK

Related Posts with Thumbnails