Isnin, 30 Mei 2011

Makanan Tradisional Orang Jawa Tanjong Karang....

Assalamualaikum wbt rakan blogger semua. Semoga kalian semua senantiasa dirahmati Allah SWT. Selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW..

Hujung minggu lalu, saya ke Tanjong Karang kerana menghadiri majlis perkahwinan saudara saya. Pada yang tidak tahu Tanjong Karang dimana, ia terletak di utara negeri Selangor iaitu kira-kira 50 km dari Klang melalui Jalan Klang - Kuala Selangor - Sabak Bernam. Kawasan ini juga dikenali dengan nama Jelapang Padi Selangor.

Menghadiri majlis kenduri di kampong, memanglah suatu fenomena yang sangat menarik. Ini kerana semuanya dilakukan secara rewang ( ini bahasa jawa..bahasa standardnya ialah penanggah a.k.a gotong royong). Dari aktiviti memasak sehinggalah mencuci pinggan mangkuk. Tiada konsep upah sana sini kerana upahnya adalah makanlah segala macam makanan di kenduri ini hehehehee...

Lauk pauk yang dihidangkan secara rewang ini juga lain dari yang lain. Biasanya kalau kita pergi kenduri kahwin sekitar Lembah Klang ini lauk yang standard adalah ayam masak merah, rendang daging serta paceri nenas tetapi lauk disini sangat-sangat berbeza dan kesedapannya sangat terasa dek penangan tangan orang kampong kan.

Saya sempat mengambil gambar 3 ljenis makanan yang sangat berbeza dan mungkin kalian takkan temuinya di tempat lain. Jika ada segera beritahu saya ya hehehehehe...:-)



Ini adalah menu pencuci mulut. Disini ia dipanggil bubur sum sum..Saya sendiri tak pasti apa isinya tetapi ia dilengkapkan dengan air gula merah..Rasanya sangat sedap..memang tak jumpa tempat lain..



Ini hidangan bubur sum sum ketika masih di dalam talam. Ketika ini ia masih panas lagi...Sedap dimakan ketika ia sudah sejuk.




Ini dipanggil sayur pecal. Ia dimakan dengan kuah yang diperbuat dari kacang dan cili ( kalau tak silap saya) tapi kuahnya tidak sempat disnap kerana sudah kehabisan dan sedang di top up hehehehehe



Ini dipanggil sambal jawa. Isinya adalah tempeh, kentang, suhun , ikan bilis yang dimasak bersama-sama dan dijadikan seperti sambal. Yang uniknya, sambal jawa ini dimasak bersama-sama santan..Pelik kan..Rasanya tersangatla sedap...


Ini juga pencuci mulut. Ia dipanggil kuih koci . Walau ia manis tetapi jika kalian rasa air tangan orang kampong disini, pasti kalian nak tapau dibuatnya hehehehehe..


Secara ringkasnya, semua makanan diatas adalah makanan tradisional orang Jawa Tanjong Karang. Jadi, jika kalian dapat jemputan walimatul urus di Tanjong Karang, jangan lepaskan jemputan untuk menikmati semua hidangan ini ya..Ini belum lagi saya letak pic Nasi Ambeng Tanjong Karang hehehheeee..

Kepada para blogger sekalian, jika kalian menghadiri jemputan kahwin, lauk pauk apakah yang suka kalian nikmati ??? Layangkan minda para blogger untuk kita kongsi bersama di kotak komen...

56 ulasan:

alimaz kembara terasing berkata...

biasa kot sekali makan masakan jawa.... apa menu tah dah lupa... rasanya pecal tu ada kot...

NM02 berkata...

suami saya keturunan dia jawa, tp suami saya takde langsung sifat jawa. tempe pun tak makan. bubur sum sum saya suker simpan dalam fridge dulu, makan sejuk2 baru best. pecal saya tak makan, sambal jawa saya kureng skit, kuih koci mmg feveret saya.

mertua saya suker wat kuih koci sendiri... sedap! hehehe

bujal X berkata...

oi~~jawa betul tu makannya~~

ibuintan berkata...

Assalamualaikum Shah,

kenduri rumah orang jawa memang meriah dengan makanan kan.. pelbagai jenis nama dan rasa... sampai tak termakan

sambal Jawa tu ibu suka sangat, dah belajar pun dengan kawan Jawa cara membuatnya begitu juga dengan pecal

Zie berkata...

pecal kat negeri lain pun ade x silap zie..kuih koci sedapppp...kalau majlis kawen jawa johor,zie suka kerepek2 diorg..besttttt

erm..yg best gulai kawah, pastuh sayur nangka ngan ikan kering ngan sambal belacan..walllaaaaaaaaa...mmg superbbb....

sha a.s berkata...

x penah rs pun semua tu...nnt bolhe Sha try :)

Encik Suami berkata...

Ekseli..klu sy nak balik kg..mmg akan lalu tg. karang..sbb kg mertua kat sg besar.

sambal jawa tue kan..mmg marbeles.. lagi2..klu lps masak..still dlm kuali..trs amik pinggan..nikmat tak terkata. sbb makan time panas kan?

selalu turun tg. karang ker? klu ada rezeki..boleh kita jumpa, lepak2..sembang2 kat pekan sg besar ker kan?

Kakzakie berkata...

Kalau nak tahu itulah tradisi kg kakak juga. Bubur sum-sum ini adalah tepung beras dgn santan dan dimakan dgn gula perang. Biasanya dibuat juga selepas majlis kahwin selesai dan diiring bersama dgn bubur merah yg tengahnya diletak pulut putih.

Pecal itu kuahnya mesti ada perisa cekor. Memang kick kan....

redza berkata...

sedap tuuuu

Daddy Ziyyad berkata...

kalau nak betul2 pelengkap makanan jawa, bagi tetamu nasi ambang! :P

faiz berkata...

asalkan ade aym bbg saye dah ok..heheh

norhidana berkata...

salam en sahrom...
wah2 dpt mkn menu jawa ye di jmputan kawin, saya yg org kg,org johor n org jawa pun jarang dpt jumpa pg umah knduri kwin dpt mkn lauk2 gini...
alahai terus teringat mkn nasi ambeng kt kg... sedap tak hengat...

selalunyer kalu saya menu knduri kwin saya lbh senang ayam msak merah n pajeri nenas, yg lain2 saya tak berapa lyn..tp kalu dpt lauk2 jawa mmg tak tinggal nyer..

Mommy Fara berkata...

Salam Sahrom,

Saya juga keturunan jawa belah ayah. Jawa batu pahat. makanan pun tak byk beza. tp yg pasti, koci dan pecal itu adalahg kegemaran saya.....alamak, mane nak cri kuih koci nie? yg gune beras pulut hitam dan ada santan di luarnya....inti pulak yg jenis manis2 buah tp lemak dgn kelapa yg lembut tu...arghhh!

cemomoi berkata...

baru skali sampai kat sana dan tak pnah pulak tengok kuih no. 1 n sambal jawa tu

ainnoraini berkata...

tergugat iman saye tengok tu semua...mmg kegemaran saye tu...

paling suke makan pecal....

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

nak bangga neh..sy ada keturunan jawa sebelah mak..masakan Jawa mmg sedap di tekak sy..abah org banjar tp tak leh masuk sgt dgn masakan org banjar..

zulkbo berkata...

salam..
ermmm..memandangkan saya anak Felda yang di dalamnya pelbagai keturunan..jadi makanan masyarakat Jawa ni saya agak biasa dan semua dalam gambar saya pernah menjamahnya..
:)

***ermmm..teringat kekasih lama anak orang Jawa..bila terjumpa balik saya panggil dia kakak kerana dah nampak agak berusia dari saya dan saya tak kenal la pulak.. dan anaknya pun dah lapan..adehhh..mengadu kat mak saya sebab saya tak kenal dia..ambik ko! dulu jual mahal..la la la..

chichi berkata...

tak silap saya..daging dinding namanye..lebih kurang mcm rendang..tapi hitam berkicap dan hirisan daun kunyit..sampai sekarang saya masih mencari2 resepi tu...

♥cmª shIemª♥ berkata...

salama tok sahrom..
huhuhu..MU kalah nampaknye!..

kenduri kawen??ape yg best mesti la makan nasi minyak ngan ayam..nyum2..

sum2 tu mmg sedap..makanan oran jawo..ikan biliks ngan tempe tu..terangkat!!

aanie berkata...

oo, org jawa rupanya....

bubur sum sum?? x penah dengar la..pecal penah dengar la sebab kat restoran ayam penyet ada benda ni....hehe...

mesti awk tapau kuih koci tu..hehe..

Naddia berkata...

haaaa...banggenye jadik wong jowo!!

Yunus Badawi berkata...

Salam Sahrom.

Kami biasa dgn semua tu sebab emak Adam org Tg Karang hehehe

Di mana di Tg Karang majlis yg awak hadiri tu? Kalau di kawasan Sawah Sempadan lagi best sebab ada sawah padi.

HonEyBuNNy berkata...

ila selalu sangat makan...sebab rumah nenek ila memang dekat tg karang...n orang jawa....

so bila balik kampung mesti makan semua2 neh....;0

cuma xpandai cakap jawa ja..ehheh

Ati Masrif berkata...

seronok yek pergi

kondangan...hehe

bahasa jawa yg kita belajar tu

paling suka sambal jawa tu

payah betui nak jompa ...hehe

Ati Masrif berkata...

lagi satu kuih koci tu
kalau pulut hitam mmg fav
no.1 kak ati ...

tak reti nk buat :)

Acik Erna berkata...

assalalam shah..bila tengok gambar disini..terliur dengan makan kenduri ditanjung karang..18 tahun dok sana..seronok..

Adinda Amy Sensei berkata...

sambal jawa sedapkan..hehe

amry berkata...

saya pernah pergi kenduri sedara di sabak bernam.tak ingat parit apa.senarai makanan di atas,saya ada jumpa sayur pecal......hehe....mak saya asal sabak bernam tapi bukan orang jawa, tapi orang banjar.

aby berkata...

mangan, mangan ..

klu senaraikan makanan lazim org jawa mase kenduri ni rasanya banyak lg .
cume yg seronok dgn konsep rewang ni,
makanan disaji sedari mlm seblm kenduri lg.
tk ada jangka mase jamuan.
dari mlm seblm kenduri sampai la ke petang kenduri,
siap boleh bg bungkus lg utk saudara2 ..

klu katering buat gitu ..
mau kering tuan rumah he..he...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

kalau g kenduri paling suka lauk kawah tak pun pecal pun sedap gak. pendik ckap semua lauk kenduri saya suka lerrr..maklum ler freee hehheeh

Amy Syaquena berkata...

Ada pernah juga makan makanan jawa sebab pak cik kahwin dengan orang jawa so kalau tido rumah dia mesti dia akan hidangkan makanan jawa..

*Miss Syahnia* berkata...

oh rindu nk mkn bubur sumsum tu
mmg sedap ;)

mkayh ain jawe..kalo beborak
ngan sedare msti ckp jawa
kami ank2nya paham mndgr tp
nk ckp sketul2..huhu

p/s: lain kali bole sggah umah
ain di kg assam jawa, kuala
selangor yea ^__^* kalo terperasan
lalu..hihi

Abd Razak berkata...

Assalamualaikum sdra...

Jemputan kahwin biasanya nasi minyak, kari daging atau ayam, sayur-sayuran jadi kita takder pilihan lain. Kalau boleh saya nak makanan sihat tanpa cholestrol yang tinggi. Takat ni belum pernah jumpa lagi makanan yang saya minat tu..:)

- GC - berkata...

aku tak penah makan lagi bubur sum sum tu..

puteri ain berkata...

suka lauk ayam masak merah ! . hehe

d_LA berkata...

perghhh..sume unik kot..x pnh jumpe n try..dla kan kalo kenduri suka ikan kering..hehe..

wahida berkata...

aku org jawa!! yehaaa!! sgt bangga okeh!!

suka giler sambal jawa tu...tapi pecal mmg tak mkn sbb banyak sayur...huhu...nasi ambeng sedap giler..bubur sum sum tu buat aku teringin jer...huhu...

ko dtg tu, area kampung aku tu, kampung aku kat Sg. Besar...

ainhany berkata...

salam shah,

Terimakasih atas paparan menu masyarakat jawa nie..mgg lain dari yang lain. Selain mereka ini mengamalkan muafakat budaya juga tak ditinggalkan..teruskan mmbudayakan adat yang baik..

pengalaman ke tanjg karang, makan menu dari kulit lembu...masa tk tahu...pulun sakan tapi lepas dah tau rasa mengkelan" jgak.Itu citer dulu laa..la nie dah boleh makan pun...sedap.:)

gadisBunga berkata...

saya penah makan lauk kenduri jawa pure kat melaka. pelik2 namanya tapi sedappp!!!

bulan depan saya dijemput gi kenduri kawan kat tg karang. nampak gaya, kene pegi ni! mana tau dapat makan menu yg sama yg macam awak makan.

NOOR FATIN berkata...

saya penah la kawan dgn budak tanjung karang dlu. tapi dah putus, xde jodoh. hehe xpenah lagi sampai sana dan mencuba makanan sana :)

aanie berkata...

pesbuk?? hehe...search je nur asmani...

Nur Liyana berkata...

oh nasib baik yana pernah makan..hehehe..

tapi nak makan lagi ..kat sini susah nak jumpa :(

Miecyber berkata...

Ada yang tak pernah cuba lagi nie..

Gajah Liar.Part 3

afeezz berkata...

waalaikumsalam sahrom : ade diantara makanan yg ko cakap kat entry ni adalah pebret aku. walaupon aku bukan jawa, tp aku suka pecal ngan sambal jawa tu... sedap.... kuih koci pon sedap, bubur sum sum tu rasanya aku penah rasa tp tak dpt recall plak rasanya camner

Afida Anuar berkata...

salam sahrom...adik ipar saya orang tanjung karang. Sewaktu majlis pertunangan adik saya, dengan orang tanjung karang ni, depa buat sayur pecal..sedappp..

Lya Colours berkata...

bulan puasa mak saya selalu buat bubur som2 ni untuk bagi pada org masjid. sedap. lagi sedap kalau letak ais masa makan. weeee

N a d i a berkata...

bubur sum sum nih ada kat Perak juga rasanya.. tapi tak pasti kalau originally ia adalah masakan orang Jawa..

Pecal dengan sambal tempe memang makanan wajib orang Jawa. Sedap!

Cikgu Nurin berkata...

Salam Sahrom...suami akak orang Tg.Karang, jadi selalulah makan semua tu...bubur son=som tu, kalau nak 'kick' lagi, masukkan ais, atau biar dalam peti sejuk...aduiii....nyamaaaannn masuk ke tekak.

Akak kalau ke kenduri, suka makan masakan kampung....

daddyzkool berkata...

tempe tu mmg sedap...hehe

sahromnasrudin berkata...

# kepada rakan blogger sekalian : trime kasih atas semua komen dan pandangan kalian...so, jika ada kesempatan untuk menikmati makanan jawa ini jangan lepaskan peluang keemasan ini ya....sesungguhnya ia teramatlah sedap...

ahmad humairi berkata...

assalamualaikum,

bubur sum-sum resepi mak mentua saya...memang sedap!

Siti Nurhayati Dollah berkata...

dalam banyak-banyak, saya suka sayur pecal :D

lalink7 berkata...

nasi ambeng mmg terbaek lah..lama xmakan nasi ambeng..tp bubur sum sum tue xpenh try lg..nampak macam sdap..nak try la nnt..hehe

mia.lia berkata...

uhukkkk.. nak mnangis tgk pkataan smbl goreng jawa tu.. feveret sy tu,..hehe

liyana berkata...

ayam goreng..hehe..saya pminat ayam goreng..

Suhami Ahmad berkata...

halah hai...terliuq atok menatapnya...yang first tu atok tak ponah jumpo....

Related Posts with Thumbnails